Kryzys ekonomiczny związany z trwającą pandemią COVID-19 wpływa na funkcjonowanie grup podmiotów powiązanych w wielu obszarach ich działalności. Zaburzenia w zarządzaniu łańcuchem dostaw, zmniejszenie lub zatrzymanie produkcji czy problemy z wypłacalnością klientów, w sposób bezpośredni znajdą odzwierciedlenie w spadku przychodów lub nawet braku przychodów w przypadku wstrzymania działalności operacyjnej. W konsekwencji, realne staje się zagrożenie generowania strat. Sytuacja ta dotyczy także podmiotów, których transakcje objęte są uprzednim porozumieniem cenowym oraz podmiotów, które są aktualnie w trakcie trwania procedury. Zrozumiałe jest, że przedsiębiorcy podejmują różne działania mające na celu szukanie oszczędności i zapasów gotówki. Bardzo często decyzje podejmowane w obecnej sytuacji przez grupy kapitałowe będą miały wpływ na rozliczenia pomiędzy podmiotami powiązanymi, w tym na podmioty będące stronami porozumień lub postępowań APA.
Uprzednie porozumienie cenowe (ang. Advanced pricing agreement - APA) jest formalnym porozumieniem pomiędzy podatnikiem a Szefem Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), które ma formę decyzji. Zawarte porozumienie jest potwierdzeniem stanowisk każdej ze stron, a oprócz kluczowej kwestii wyboru i stosowania metody ustalania ceny transferowej, określa również profil funkcjonalny, czyli podział pełnionych funkcji, angażowanych aktywów oraz ponoszonych ryzyk przez strony transakcji oraz warunki krytyczne obowiązywania porozumienia.
Czytaj także: CIT: przepisy o usługach między powiązanymi firmami zablokowały 6,7 mld zł
Wątpliwości jest wiele
Wobec zaistniałej nadzwyczajnej sytuacji ekonomicznej podatnicy, będący stronami porozumień lub postępowań APA, mają wiele wątpliwości, czy podjąć jakikolwiek działania w związku z posiadanymi porozumieniami bądź czy wobec rozpoczętej procedury mają możliwość zmiany docelowego wyniku w celu dostosowania go do panujących warunków ekonomicznych. Podatnicy zastanawiają się, jak obecna sytuacja powinna wpłynąć na obowiązujące w ich grupach modele rozliczeń i ustalone profile funkcjonalne poszczególnych podmiotów.