Czy odbieranie służbowych telefonów lub odpisywanie na maile po godzinach pracy to nadgodziny?

Czy odbieranie służbowych telefonów lub odpisywanie na maile po godzinach pracy stanowi godziny nadliczbowe?

Aktualizacja: 30.07.2017 15:42 Publikacja: 30.07.2017 00:01

Czy odbieranie służbowych telefonów lub odpisywanie na maile po godzinach pracy to nadgodziny?

Foto: 123RF

Rz: Czy odbieranie służbowych telefonów lub odpisywanie na maile po godzinach pracy stanowi godziny nadliczbowe?

Klaudia Kwoka, prawnik, Tomczak i Partnerzy Spółka Adwokacka: Co do zasady pracownik nie ma obowiązku świadczenia pracy poza określonym w umowie o pracę wymiarem czasu pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak różne możliwości wykonywania pracy poza jej normalnymi godzinami. Pracownika można zobowiązać do odbierania służbowych telefonów lub wiadomości, jeżeli wynika to z konieczności prowadzenia określonej akcji ratowniczej lub szczególnych potrzeb pracodawcy. Wtedy praca wykonywana w czasie wolnym będzie traktowana jako nadgodziny. Za pracę w nadgodzinach pracownik może domagać się udzielenia czasu wolnego lub wypłaty należnego dodatku.

Miesięczny limit darmowych artykułów został wyczerpany

Teraz 4 zł za tydzień dostępu!

Czytaj 46% taniej przez 4 miesiące

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Czytaj bez ograniczeń artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Samorząd
Krzyże znikną z warszawskich urzędów. Trzaskowski podpisał zarządzenie
Prawo pracy
Od piątku zmiana przepisów. Pracujesz na komputerze? Oto, co powinieneś dostać
Praca, Emerytury i renty
Babciowe przyjęte przez Sejm. Komu przysługuje?
Spadki i darowizny
Ten testament wywołuje najwięcej sporów. Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok
Sądy i trybunały
Sędzia WSA ujawnia, jaki tak naprawdę dostęp do tajnych danych miał Szmydt