W poprzednim tekście z cyklu omówiliśmy kwestię stosowania tradycyjnej umowy o pracę w branży IT. Nie gwarantuje ona jednak zatrzymania pracownika – nie jest narzędziem do tego przeznaczonym. Czy są zatem sposoby, aby faktycznie zapobiec nagłemu odejściu specjalisty od IT lub przejęciu go przez inną firmę?
Czytaj także: Obowiązek pracownika IT zachowania w poufności informacji w związku z etatem
Lojalność za naukę
Istnieją narzędzia umożliwiające zatrzymanie pracownika w firmie na pewien czas, nie dłuższy jednak niż 3 lata. Takim narzędziem – stosowanym w celu ograniczenia migracji kluczowego personelu, któremu pracodawca zapewnia możliwość podnoszenia kwalifikacji – są tzw. porozumienia lojalnościowe.
Firma IT, która kieruje pracownika na szkolenie podnoszące jego kwalifikacje oraz umiejętności i ponosi z tego tytułu koszty, w ramach odrębnej umowy z tą osobą zobowiązuje ją do pozostawania w stosunku zatrudnienia po ukończeniu nauki. Takie zobowiązanie trzeba zawrzeć na piśmie pod rygorem nieważności.
Co istotne, to porozumienie nie kreuje po stronie pracownika prawa do pozostawania w zatrudnieniu. Pracodawca może zatem w tym okresie rozwiązać umowę z taką osobą.