Tak orzekł Sąd Najwyższy wyrokiem z 18 maja 2022 r. (II PSKP 117/21).
Rozpatrywana sprawa dotyczyła zwolnionego dyscyplinarnie kontrolera biletów, który był przewodniczącym organizacji związkowej. Przyczyną zwolnienia pracownika była sytuacja, która miała miejsce podczas przeprowadzania kontroli z udziałem pasażera podróżującego z nieważnym biletem. Był to obcokrajowiec, który nie mówił w języku polskim, a kontroler nie umiał się z nim porozumieć. Cała sytuacja eskalowała do konfliktu, podczas którego pomiędzy kontrolerem a pasażerem doszło do szamotaniny. Pracodawca uznał, że postawa kontrolera biletów naruszała instrukcję BHP, instrukcję pracy kontrolera, która dopuszcza możliwość odstąpienia od ukarania pasażera za jazdę bez ważnego biletu, a także kodeks etyki zawodowej pracowników oraz negatywnie wpływała na wizerunek pracodawcy. W efekcie, pomimo nieuzyskania zgody organizacji związkowej, rozwiązał z pracownikiem umowę w trybie dyscyplinarnym.