Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 kwietnia 2015 r. uznał, że pobierane na podstawie uchwały rady powiatu (wydanej zgodnie z art. 130a ust. 6 prawa o ruchu drogowym) opłaty są dochodem budżetu tej jednostki samorządu terytorialnego. Wynagrodzenie podmiotu prowadzącego parking, na którym usunięty z drogi pojazd jest przechowywany, ustalane jest natomiast na podstawie innych przepisów prawa o ruchu drogowym.
Wyrok zapadł w składzie siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego.
– Sąd przejął sprawę do rozpoznania, a nie wydał uchwały, o co wnioskował skład NSA rozpatrujący sprawę, ponieważ wydając uchwałę, nie byłby w stanie uwzględnić całości stanu prawnego i faktycznego sprawy – wyjaśnił Włodzimierz Ryms, sędzia NSA, przewodniczący składu orzekającego.
Pytanie skierowane do składu siedmiu sędziów NSA brzmiało: czy do ustalenia wysokości wynagrodzenia należnego jednostce wyznaczonej do prowadzenia parkingu strzeżonego (wyznaczonej do usuwania pojazdu z drogi) za przechowywanie pojazdu, którego własność przeszła na rzecz Skarbu Państwa, stosuje się przepisy uchwały rady powiatu, o której mowa w art. 130a ust. 6 ustawy – Prawo o ruchu drogowym?
Siedmiooosobowy skład Naczelnego Sądu Administracyjnego uznał, że do tak ustalanego wynagrodzenia podmiotu prowadzącego parking strzeżony przepisów uchwały rady powiatu się nie stosuje.