Kierowcy pod wpływem narkotyków stanowią coraz większe niebezpieczeństwo

Kampanie edukacyjne oraz obowiązkowe narkotesty wobec wszystkich zatrzymywanych do kontroli mają pomóc walczyć z plagą kierowców po narkotykach. Posłowie mają pomysł i chcą, by MSWiA przygotowało zmiany.

Publikacja: 12.06.2023 03:00

Kierowcy pod wpływem narkotyków stanowią coraz większe niebezpieczeństwo

Foto: Adobe Stock

18-letni kierowca dwa miesiące po odebraniu prawa jazdy powoduje tragiczny w skutkach wypadek pod Wrocławiem. Pod Płockiem 25-latek wjeżdża na pasy mimo czerwonego światła i taranuje pieszych. 27-latek w Gdańsku wjeżdża na chodnik wprost na spacerujących.

To przypadki tylko z ostatnich tygodni. Wspólny mianownik – kierowcy byli pod wpływem narkotyków. Takich sytuacji jest coraz więcej. W ciągu ostatnich pięciu lat o 90 proc. wzrosła liczba kierowców zatrzymanych pod wpływem narkotyków. W 2017 r. było ich 1535, w 2022 roku już 2891. Najczęściej zatrzymywani są kierowcy pod wpływem marihuany i amfetaminy. Jeśli wstępne badanie narkotestem jest pozytywne, są poddawani badaniu krwi, które precyzyjnie określa rodzaj narkotyku i jego stężenie.

Kierowcy po narkotykach stwarzają ogromne zagrożenie. Problem zauważyli w końcu posłowie i piszą do ministra spraw wewnętrznych i administracji prośbę o legislacyjną interwencję. Przypominają, że środki psychoaktywne utrzymują się w organizmie człowieka o wiele dłużej niż alkohol, bo od kilku do nawet kilkunastu dni. Młodzi ludzie, bardziej skłonni do brawury i szybszej jazdy, najczęściej nie zdają sobie z tego sprawy.

Czytaj więcej

Kierowców po narkotykach jest niemal dwa razy więcej niż 5 lat temu

Posłowie mają swoją opinię na temat przyczyn tego stanu. Brakuje kampanii edukacyjnych, takich jak w przypadku nietrzeźwych kierowców. – Wobec jazdy po narkotykach jest ciągle społeczna obojętność, szczególnie wśród młodych ludzi – twierdzą. Domagają się od MSWiA wprowadzenia obowiązkowych badań narkotestami wobec wszystkich zatrzymanych do kontroli kierowców oraz publikowania aktualnych danych statystycznych na ten temat.

Zdaniem wielu ekspertów podczas policyjnych kontroli normą powinny być nie tylko badania alkomatem, ale także przesiewowe badania narkotestem. Dziś są sprawdzani tylko ci, którzy zachowują się podejrzanie – są pobudzeni lub zasypiają za kierownicą.

– Mamy za mało policjantów na drogach, by skutecznie zwalczać takie zachowanie – uważa Wojciech Pasieczny, ekspert w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego i biegły sądowy. Jego zdaniem badanie narkotestem powinno się odbywać jedynie w przypadku kierowców, których stan i zachowanie powodują uzasadnione podejrzenie, że są pod wpływem narkotyków lub innych środków odurzających.

18-letni kierowca dwa miesiące po odebraniu prawa jazdy powoduje tragiczny w skutkach wypadek pod Wrocławiem. Pod Płockiem 25-latek wjeżdża na pasy mimo czerwonego światła i taranuje pieszych. 27-latek w Gdańsku wjeżdża na chodnik wprost na spacerujących.

To przypadki tylko z ostatnich tygodni. Wspólny mianownik – kierowcy byli pod wpływem narkotyków. Takich sytuacji jest coraz więcej. W ciągu ostatnich pięciu lat o 90 proc. wzrosła liczba kierowców zatrzymanych pod wpływem narkotyków. W 2017 r. było ich 1535, w 2022 roku już 2891. Najczęściej zatrzymywani są kierowcy pod wpływem marihuany i amfetaminy. Jeśli wstępne badanie narkotestem jest pozytywne, są poddawani badaniu krwi, które precyzyjnie określa rodzaj narkotyku i jego stężenie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Paliwo będzie droższe o 50 groszy na litrze, rachunki za gaz o jedną czwartą
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Podatki
Wykup samochodu z leasingu – skutki w PIT i VAT
Nieruchomości
Jak kwestionować niezgodne z prawem plany inwestycyjne sąsiada? Odpowiadamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Wywłaszczenia pod inwestycje infrastrukturalne. Jakie mamy prawa?