Ekspert: zjazd z ronda tylko prawym pasem

Najważniejsze, jak nowe zasady poruszania się na rondach zostaną zapisane w przepisach – mówi Tomasz Matuszewski, wicedyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie.

Publikacja: 18.05.2022 19:33

Rondo Wiatraczna w Warszawie

Rondo Wiatraczna w Warszawie

Foto: PAP/Marcin Obara

Sezon rowerowy w Polsce ruszył pełną parą. Nic dziwnego, że pojawia się wysyp propozycji zmian w przepisach drogowych. Tym razem chodzi o ujednolicenie przepisów o ruchu drogowym. Wiele dotyczy rowerzystów. Jednym z przykładów jest jazda po rondzie. Pojawił się pomysł uzupełnienia art. 22 prawa o ruchu drogowym. Chodzi o zmianę, która jasno określi, że z klasycznego ronda będzie można zjechać wyłącznie z prawego pasa, używając do tego prawego kierunkowskazu. To dobry pomysł?

O ile idea „kierunkowskazu zjazdowego” funkcjonuje wśród większości kierowców jako uzus, o tyle koncepcja obowiązku zjazdu ze skrzyżowania o ruchu okrężnym wyłącznie z pasa najbliższego prawej krawędzi jezdni wymaga dookreślenia w postaci propozycji konkretnego zapisu, do którego będzie się można dopiero odnosić. Dziś go jeszcze nie znamy. Nadrzędną zasadą jest bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu drogowego.

Jak wygląda dziś właściwe poruszanie się po rondzie? To temat, który cały czas budzi ogromne emocje.

Wbrew temu, co próbuje się wdrukowywać w świadomość kierowców, jazda przez skrzyżowania o ruchu okrężnym nie wymaga, moim zdaniem, dookreśleń w obszarze zmian w zasadach ruchu. Chodzi jedynie o prawidłowe formalnie i uwzględniające realia ruchu efektywne oznakowanie poziome oraz pionowe w tych miejscach. Można to potraktować jako rekomendację do wszelkich organów zarządzających ruchem oraz nadzorujących ten proces, by o to zadbały. Swoją drogą uczestnicy ruchu drogowego także powinni znać nie tylko swoje prawa, ale i obowiązki. I umieć czytać znaki drogowe.

W myśl propozycji zmienić się mają także zasady jazdy dwóch rowerzystów obok siebie. Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić jednoznaczny zapis, który pozwoli na to rowerzystom, ale w przypadku zbliżania się pojazdu z naprzeciwka lub z tyłu będą musieli przejść na jazdę jeden za drugim, bo jazda obok siebie mogłaby utrudnić ruch i spowodować zagrożenie na drodze.

Moim zdaniem wystarczające są obecne regulacje. Nie każda zmiana oznacza zmianę na lepsze. Może lepiej edukować, niż cały czas coś zmieniać.

Kolejną kwestią jest wyprzedzanie rowerem wolno jadących pojazdów z ich prawej strony. Ruch drogowy dopuszcza taką sytuację w momencie, gdy brakuje wyznaczonych pasów ruchu. Przepisy mają dookreślić, że wyprzedzanie przez rowerzystę z prawej strony pojazdu dotyczy sytuacji, gdy te pojazdy dojeżdżają do zatoru drogowego lub czerwonego światła.

W kontekście istniejących regulacji dotyczących zachowywania przez uczestników ruchu zasad ostrożności, szczególnej ostrożności oraz ogólnych zasad regulujących zachowania wyprzedzających i wyprzedzanych nie do końca rozumiem potrzebę wprowadzania kolejnych „doregulowań”. Rekomenduję w tym i nie tylko w tym zakresie baczenie na ideę „brzytwy Ockhama”. Tylko przypomnę, że jest to zasada, że w wyjaśnianiu zjawisk należy dążyć do prostoty, wybierając wyjaśnienia, które mają jak najmniej pojęć i założeń. Mają być zrozumiałe dla wszystkich, przynajmniej dla zdecydowanej większości.

Czytaj więcej

Nowe zasady zjazdu z ronda, zakaz dla rowerzystów. "Będą opory"
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona