Latem ubiegłego roku mężczyzna zwrócił się do Komendanta Miejskiego Policji o wydanie mu zaświadczenia, które potwierdzałoby nieprawidłowe ustawienie znaku drogowego, nakaz skrętu w prawo, na wyjeździe z parkingu sklepu, prowadzącym do drogi publicznej. Wnioskodawca zwrócił się o sprawdzenie legalności ustawienia znaku oraz o podanie projektowanych zmian w organizacji ruchu w tym miejscu.
Od Policji zażądał również podania daty, numeru oraz miejsca publikacji uchwały Rady Miasta dotyczącej oznakowania, autora projektu organizacji ruchu, a także podania, kto nadzoruje i kontroluje projekt, i kiedy dokonano jego ostatniej kontroli. Mężczyzna umotywował swój wniosek stwierdzeniem, iż wszelkie dane na ten temat przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego na wskazanym obszarze.
Komendant odmówił wnioskodawcy wydania zaświadczenia twierdząc, że zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego, organ administracji publicznej obowiązany jest wydać zaświadczenie, gdy chodzi o potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, wynikających z prowadzonej przez niego ewidencji, rejestrów bądź z innych danych znajdujących się w jego posiadaniu. Natomiast komenda nie prowadzi ewidencji, rejestrów i nie jest w posiadaniu innych danych mogących potwierdzić fakty lub stan prawny w przedmiocie sprawy. Policjant dodał, że mężczyzna w żaden sposób nie wykazał swojego interesu prawnego, a ponadto nie ma przepisu prawa, który nakazywałby wydanie zaświadczenia o prawidłowości ustawienia znaku drogowego.
Wnioskodawca w złożonym zażaleniu stwierdził, że postanowienie jest stronnicze i prawdopodobnie ma na celu ukrycie sprawcy nieprawidłowego ustawienia znaku drogowego. Ujawnił również po co tak naprawdę zaświadczenie jest mu potrzebne. Swego czasu mężczyźnie wystawiono mandat karny którego nie przyjął, a zaświadczenie ma służyć za oręż w walce w sądzie rejonowym.
Komendant wojewódzki Policji nie uznał argumentacji i utrzymał w mocy postanowienie o odmowie. Stwierdził, że skoro komenda nie prowadzi ewidencji, rejestrów i nie jest w posiadaniu innych danych mogących potwierdzić fakty lub stan prawny, to odmowa wydania zaświadczenia była zgodna z procedurą postępowania administracyjnego. Policjant dodał, że znak został ustawiony przez właściciela terenu, który jest podmiotem uprawnionym do tej czynności. Wyjaśnił, iż podstawą do wprowadzenia organizacji ruchu na nowo wybudowanej drodze lub jej zmiany jest zatwierdzenie organizacji ruchu przez organ zarządzający ruchem - do czego w tej sprawie doszło - a zatwierdzona stała organizacja ruchu, związana z budową dojazdu do obiektu przy drodze, stanowi integralną część dokumentacji budowy.