WORD-y nie zarobią już na egzaminach na skutery

Nie ma powodu, by wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego egzaminowały na kategorię AM – uznało Ministerstwo Infrastruktury.

Aktualizacja: 15.02.2016 17:08 Publikacja: 15.02.2016 16:21

WORD-y nie zarobią już na egzaminach na skutery

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek jd Jerzy Dudek

Projekt zmian w rozporządzeniu dotyczącym egzaminowania na prawo jazdy jest gotowy. Dla przyszłych kierowców szykuje się kilka zmian: od egzaminowania na kat. AM (uprawnia do poruszania się po drogach 14-latków) przez powrót instytucji koordynatora nadzorującego proces szkolenia kierowców i ich egzaminowania aż po zmianę zasad wykonywania jednego z zadań na placu manewrowym.

Egzamin na prawo jazdy kat. AM (skutery, motorowery, małe quady) nie będzie już przeprowadzany w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego. Kategoria AM w 2013 r. zastąpiła bowiem dawną kartę motorowerową. A egzaminy na nią organizowane były np. w szkołach, i to za darmo. Niewykluczone, że tam wrócą. Teraz egzamin na kat. AM oznacza dla zdającego wydatek w wysokości 170 zł (140 zł kosztuje egzamin praktyczny i 30 zł teoretyczny). Konieczne jest także uruchomienie całej biurokratycznej machiny (m.in. założenia specjalnego profilu).

W efekcie tysiące nastolatków, chcąc uniknąć wydatków, szkolenia i egzaminowania, poruszają się po drogach bez jakichkolwiek uprawnień i bez znajomości podstawowych zasad i znaków. To ma się zmienić.

Propozycja nie podoba się WORD.

– Kiedy rezygnowano z często fikcyjnej karty motorowerowej, tłumaczono, że ma to podnieść poziom bezpieczeństwa na drogach – tłumaczy Adam Kostrzewa, odpowiedzialny za egzaminowanie w jednym z WORD.

– Na takich sprawach jak bezpieczeństwo nie sposób oszczędzać – dodaje Michał Tomala, specjalista ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. I tłumaczy, że wiosną i latem skutery czy małe motorowery są obecne na wszystkich drogach, nie tylko osiedlowych. W zderzeniu np. z autem osobowym nie mają żadnych szans. – Rodzice i opiekunowie powinni więc zadbać o przygotowanie młodzieży do bezpiecznej jazdy – uważa. Przypomina też, że kartę motorowerową najczęściej mógł dostać każdy, a egzaminy na prawo jazdy kat. AM nie zawsze kończyły się sukcesem.

Kolejna zmiana to wprowadzenie do procesu egzaminowania funkcji koordynatorów. Wszystko po to, by usprawnić proces egzaminowania i odciążyć egzaminatorów od biurokratycznej pracy.

Ostatnia z propozycji zakłada zaś podzielenie zadania egzaminacyjnego, slalomu wolnego, na dwa odrębne zadania: slalom wolny i jazda po łukach w kształcie cyfry osiem.

– To pięta achillesowa dla wielu szkolących się do jazdy – wyjaśnia Marek Choroszy, prowadzący szkołę nauki jazdy w Łodzi.

Zmiana zasad w egzaminowaniu ma wejść w życie wiosną tego roku.

Etap legislacji: uzgodnienia międzyresortowe

Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne