Staże studenckie: karierę oficera na statku blokuje układ zbiorowy Polskiej Żeglugi Morskiej

Wynagrodzenia z układu zbiorowego Polskiej Żeglugi Morskiej utrudniają słuchaczom uczelni ?morskich odbycie? stażu koniecznego ?do zostania oficerem.

Publikacja: 16.07.2014 19:28

Karierę oficera na statku blokuje układ zbiorowy Polskiej Żeglugi Morskiej

Karierę oficera na statku blokuje układ zbiorowy Polskiej Żeglugi Morskiej

Foto: www.sxc.hu

Około 2,5 tys. studentów akademii morskich ma kłopot z odbyciem praktyk na morzu, które są wymagane do uzyskania po studiach stopnia oficerskiego. Dlaczego? Armatorzy z powodu kłopotów finansowych zamrozili zatrudnienie. Skłonna do angażowania większej liczby studentów jest Polska Żegluga Morska – największa krajowa firma w branży, ale pod warunkiem obniżenia płac w układzie zbiorowym. Niechętne temu są związki zawodowe.

Aby zaliczyć studia i uzyskać upragniony stopień oficerski, słuchacze szkół morskich muszą wykazać, że minimum 12 miesięcy spędzili na statku. Jeżeli im się nie uda, drzwi kariery pozostaną zamknięte.

Studenci uczelni w Szczecinie i Gdyni pływają m.in. na statkach należących do Polskiej Żeglugi Morskiej. Rocznie jest to od 300 do 400 osób.

– Zmagamy się teraz z kryzysem na całym rynku przewozów morskich. Mimo że nasi kapitanowie bardzo wysoko cenią wsparcie kadetów, nie możemy jako firma zatrudnić większej liczby chętnych – mówi Krzysztof Gogol, rzecznik grupy PŻM.

500 dol.? otrzymuje miesięcznie ?praktykant pokładowy ?na statku PŻM

Problemem jest układ zbiorowy zawarty w Cyfadaco – firmie PŻM rekrutującej dla niej marynarzy. Pierwotnie przewidywał on dla praktykantów płacę na poziomie 1 tys. dolarów. Rok temu zostały one zmniejszone do 500 dolarów. Teraz, żeby armator zatrudnił więcej osób, a tym samym umożliwił praktyki, konieczna jest kolejna obniżka, do około 350 dolarów, lub partycypacja uczelni w kosztach.

– Dalsza obniżka sprawiłaby, że Polacy byliby opłacani na poziomie marynarzy z Filipin, a to niedopuszczalne – twierdzi Jacek Dubiński, przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków, która jest stroną układu.

– Na zmiany nie zgodziłaby się Międzynarodowa Federacja Transportowców – dodaje Paweł Kowalski, przewodniczący NSZZ „Solidarność" w PŻM. Jego zdaniem za problem odpowiedzialne są uczelnie. – Zachęcają kandydatów rzekomą gwarancją praktyk, które potem nie są realizowane – dodaje.

Przedstawiciele związków widzą rozwiązanie problemu. Ich zdaniem uczelnie powinny skorzystać z funduszy unijnych i dofinansować praktyki.

– Nie jest to konieczne, ponieważ nasi studenci ostatnio nie mają większych trudności ze znalezieniem armatora – odpowiada Tomasz Degórski, rzecznik Akademii Morskiej w Gdyni.

Bogna Bartkiewicz, rzeczniczka Akademii Morskiej w Szczecinie, podkreśla, że jej uczelnia już teraz wprowadza w życie wiele projektów unijnych, dzięki którym studenci są wspierani w zdobywaniu doświadczenia w firmach w kraju i za granicą. Głównym ich celem jest poszerzenie wiedzy kadeta.

Obecny układ zbiorowy traci ważność z końcem tego roku. Problem wynagrodzenia kadetów będzie poruszany w dalszych negocjacjach.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo