Reklama

Czy korporacja radców prawnych poluzuje zasady reklamy

Radcowie prawni myślą o złagodzeniu wewnętrznych przepisów dotyczących m.in. informowania i pozyskiwania klientów.

Aktualizacja: 10.09.2018 18:43 Publikacja: 10.09.2018 17:48

Czy korporacja radców prawnych poluzuje zasady reklamy

Foto: Adobe Stock

Reguły reklamy radców prawnych i adwokatów w Polsce są najbardziej restrykcyjne z przeanalizowanych krajów. Nawet bardziej niż w Niemczech – uznali niedawno eksperci Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości. Badali oni – pod kątem prowadzenia działalności przez profesjonalnych pełnomocników – ustawodawstwa nie tylko naszych zachodnich sąsiadów, ale i przepisy Wielkiej Brytanii, Francji, Szwajcarii, Hiszpanii czy Stanów Zjednoczonych. Samorząd radcowski uznał, że do tematu reklamy warto powrócić.

Móc się wyróżnić

– Rynek usług prawnych jest coraz bardziej konkurencyjny, politycy planują niepokojące zmiany związane z funkcjonowaniem kancelarii odszkodowawczych, a zasady, które regulują pozyskiwanie klientów przez radców prawnych, funkcjonują od ponad dziesięciu lat. Dlatego sądzę, iż trzeba przeanalizować ich funkcjonowanie – mówi Maciej Bobrowicz, prezes Krajowej Izby Radców Prawnych.

– Prezydium KRRP zleciło analizę skutków ewentualnych zmian zasad etyki, które dotyczą tego ważnego zagadnienia. Naszym obowiązkiem jest bowiem stawianie trudnych pytań i poszukiwanie na nie odpowiedzi – dodaje.

Na ostatnim posiedzeniu radcowskich władz zaprezentowano już zresztą opinię dotyczącą tej kwestii.

– Dzisiaj kodeks etyki zawodu dopuszcza możliwość informowania klientów o działalności, ale być może należy ją rozszerzyć. Istnieje potencjalna pokusa dopuszczenia reklamowania się, ale pamiętajmy, że usługi niematerialne, a takimi są usługi prawne, nie sprzedają się za pomocą reklam. Zadaniem typowej reklamy jest bowiem wywołanie impulsu nakłaniającego do kupna tzw. towarów szybkozbywalnych: telefonu komórkowego czy czekolady. Klienci nie kupują usług prawnych pod wpływem impulsu. Jest to długotrwały proces świadomego wyboru – z tego powodu zmiany raczej nie pójdą w tym kierunku. Należy pamiętać, że każdy nowy zapis kodeksu etyki zawsze musi być w zgodzie z kluczowymi wartościami wykonywania naszego zawodu – zaznacza prezes Bobrowicz.

Reklama
Reklama

Marketing bezpośredni

Czego można się zatem spodziewać?

– Zaproponowałem, aby kierunek rozważanych zmian w informowaniu i wykonywaniu zawodu oraz pozyskiwania klientów sprowadzał się do poddania ich regulacji zmodyfikowanym ogólnym zasadom i wartościom wykonywania zawodu – wskazuje radca prawny Sławomir Ciupa, autor opinii dla prezydium KRRP. Według niego dzięki zmianie przepisów radca mógłby inicjować i aktywnie korzystać z każdej formy marketingu (w tym promocji)usług, swojej osoby lub wizerunku.

– A więc nie byłoby całkowitego i bezwzględnego zakazu korzystania z poszczególnych form marketingu, np. reklamy, marketingu bezpośredniego, zewnętrznego, internetowego – wylicza ekspert.

Kancelarie swobodniej mogłyby też budować wewnętrzne struktury odpowiedzialne za marketing i bezpośrednią dystrybucję usług. Ograniczenia zaśwyznaczałyby przepisy prawa powszechnego, pozostałe zapisy kodeksu etyki czy dobre obyczaje.

O likwidacji zakazu reklamy dyskutowaliśmy dziś podczas pierwszej po wakacjach debaty w cyklu „Przy kawie. Rozmowy radców prawnych" (ZAPIS DEBATY). Patronat medialny nad wydarzeniem objęła „Rzeczpospolita".

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama