Istotna jest też wartość transakcji i sporów prowadzonych przez przedsiębiorcę, a także branża, w której działa. Zdefiniowanie potrzeb powinno być punktem wyjścia dla poszukiwań.
- Prawnik wewnętrzny czy kancelaria? Przedsiębiorcy mający rozbudowane potrzeby powinni rozważyć, czy nie opłaci im się zatrudnić prawnika wewnętrznego, który mógłby współpracować z zewnętrznymi kancelariami. Model obsługi przez zewnętrzną, wieloosobową kancelarię może jednak okazać się lepszy ze względu na szybkość działania, większą odpowiedzialność i korzystanie z rozbudowanego know-how.
- Jedna czy kilka? Jeżeli przedsiębiorca prowadzi wiele poważnych spraw z różnych dziedzin prawa – warto przemyśleć zatrudnienie wyspecjalizowanych w konkretnej dziedzinie, tzw. butikowych kancelarii, których specjalizacja zmniejszy ryzyko prawne, przyspieszy, a często też obniży koszy obsługi. Jeżeli spraw jest mniej lub mają bardziej „standardowy” charakter – można korzystać z jednej kancelarii.
- Droga czy tania? W sektorze usług prawniczych ceny za godzinę obsługi wahają się od kilkudziesięciu złotych do ponad 2 tys. zł. Mały przedsiębiorca może korzystać z pomocy biur prawnych zatrudniających prawników bez uprawnień radcowskich czy adwokackich. Mogą one prowadzić sprawnie większość prostych, rutynowych spraw po niewielkich kosztach. Im większe jest jednak ryzyko prawne, tym bardziej profesjonalna powinna być usługa. To wiąże się z koniecznością zatrudnienia specjalistów i ponoszenia większych kosztów.
- Duża czy mała? Wielkość kancelarii świadczy często o sprawności jej działania. W dużej kancelarii gromadzona przez lata wiedza i doświadczenie, a także specjalizacja prawników pozwalają oferować usługi lepszej jakości. Nie jest jednak prawdą, że wyłącznie w największych kancelariach prawnych uzyska się usługi najwyższej jakości. Większość wykonają na porównywalnym poziomie kancelarie mniejsze i po znacząco niższych kosztach.