Dopasować obsługę do potrzeb firmy

Aby wybrać właściwą kancelarię prawną, przedsiębiorca powinien najpierw zdefiniować swoje potrzeby, tzn. charakter i ilość spraw, które wymagają interwencji prawników

Publikacja: 08.04.2009 07:10

Dopasować obsługę do potrzeb firmy

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Red

Istotna jest też wartość transakcji i sporów prowadzonych przez przedsiębiorcę, a także branża, w której działa. Zdefiniowanie potrzeb powinno być punktem wyjścia dla poszukiwań.

- Prawnik wewnętrzny czy kancelaria? Przedsiębiorcy mający rozbudowane potrzeby powinni rozważyć, czy nie opłaci im się zatrudnić prawnika wewnętrznego, który mógłby współpracować z zewnętrznymi kancelariami. Model obsługi przez zewnętrzną, wieloosobową kancelarię może jednak okazać się lepszy ze względu na szybkość działania, większą odpowiedzialność i korzystanie z rozbudowanego know-how.

- Jedna czy kilka? Jeżeli przedsiębiorca prowadzi wiele poważnych spraw z różnych dziedzin prawa – warto przemyśleć zatrudnienie wyspecjalizowanych w konkretnej dziedzinie, tzw. butikowych kancelarii, których specjalizacja zmniejszy ryzyko prawne, przyspieszy, a często też obniży koszy obsługi. Jeżeli spraw jest mniej lub mają bardziej „standardowy” charakter – można korzystać z jednej kancelarii.

- Droga czy tania? W sektorze usług prawniczych ceny za godzinę obsługi wahają się od kilkudziesięciu złotych do ponad 2 tys. zł. Mały przedsiębiorca może korzystać z pomocy biur prawnych zatrudniających prawników bez uprawnień radcowskich czy adwokackich. Mogą one prowadzić sprawnie większość prostych, rutynowych spraw po niewielkich kosztach. Im większe jest jednak ryzyko prawne, tym bardziej profesjonalna powinna być usługa. To wiąże się z koniecznością zatrudnienia specjalistów i ponoszenia większych kosztów.

- Duża czy mała? Wielkość kancelarii świadczy często o sprawności jej działania. W dużej kancelarii gromadzona przez lata wiedza i doświadczenie, a także specjalizacja prawników pozwalają oferować usługi lepszej jakości. Nie jest jednak prawdą, że wyłącznie w największych kancelariach prawnych uzyska się usługi najwyższej jakości. Większość wykonają na porównywalnym poziomie kancelarie mniejsze i po znacząco niższych kosztach.

W poszukiwaniu kancelarii prawnej należy brać także pod uwagę konkretne przykłady jej doświadczeń w danej dziedzinie prawa (wiele kancelarii chwali się szerokim zakresem usług, ale często się okazuje, że ich faktyczne doświadczenie jest znacznie węższe). Ważne jest też wybranie określonego prawnika, który stanie się opiekunem klienta i będzie mu odpowiadał pod względem jakości komunikacji, szybkości odpowiedzi czy też charakteru i osobowości.

Warto zwiedzić siedzibę kancelarii, żeby zorientować się w sposobie organizacji pracy, przechowywania dokumentów itd. Przed wyborem można dać kilka „próbnych” zleceń kilku z nich i stopniowo zawężać zakres zainteresowania, aż wybierze się tę najlepszą.

Jeżeli po wyborze kancelarii jakość usług nie okazuje się wystarczająca, warto przedyskutować ten problem z partnerem kancelarii i dać jej szansę na poprawę.

[i]dr Ryszard Sowiński, autor blogu www.marketing-prawniczy.pl[/i]

Istotna jest też wartość transakcji i sporów prowadzonych przez przedsiębiorcę, a także branża, w której działa. Zdefiniowanie potrzeb powinno być punktem wyjścia dla poszukiwań.

- Prawnik wewnętrzny czy kancelaria? Przedsiębiorcy mający rozbudowane potrzeby powinni rozważyć, czy nie opłaci im się zatrudnić prawnika wewnętrznego, który mógłby współpracować z zewnętrznymi kancelariami. Model obsługi przez zewnętrzną, wieloosobową kancelarię może jednak okazać się lepszy ze względu na szybkość działania, większą odpowiedzialność i korzystanie z rozbudowanego know-how.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Praca, Emerytury i renty
Nie wszyscy uprawnieni dostaną 13. emeryturę w tej samej wysokości. Od czego zależy kwota?
Prawo karne
Rośnie przestępczość obcokrajowców. Potrzebna nowa strategia
Zawody prawnicze
Państwo nie chce już płacić milionów komornikom za przymusową emeryturę
Sądy i trybunały
Prawnicy kojarzeni z poprzednią władzą jednoczą siły. Inicjatywa wyszła z TK
Konsumenci
Jest pierwszy „polski” wyrok dotyczący sankcji kredytu darmowego