Rygory dotyczące autoreklamy notariuszy to kompetencje Krajowej Rady Notarialnej

Izba Notarialna w Szczecinie nie miała prawa wprowadzać ścisłych ograniczeń autoreklamy notariuszy, gdyż są to kompetencje zastrzeżone dla Krajowej Rady Notarialnej – orzekł wczoraj Sąd Najwyższy

Publikacja: 20.09.2012 09:25

Kodeks etyki nie zakazuje notariuszom umieszczania w Internecie danych teleadresowych swoich kancela

Kodeks etyki nie zakazuje notariuszom umieszczania w Internecie danych teleadresowych swoich kancelarii.

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Sąd Najwyższy uwzględnił wczoraj skargę ministra sprawiedliwości, który w ramach nadzoru nad   korporacją notariuszy zaskarżył uchwałę zgromadzenia rejentów szczecińskiej Izby Notarialnej z 23 marca 2012 r. dotyczącą autoreklamy.

Uchwała stanowiła, że informacje teleadresowe o kancelariach notarialnych będą zamieszczane wyłącznie w Internecie na koszt Izby i na zasadach określonych przez Izbę. Faktycznie zabraniała więc notariuszom zamieszczania indywidualnych reklam, a jeśli któryś zdecydowałby się na to, groziło mu za to postępowanie i kary dyscyplinarne za naruszenie kodeksu etyki zawodowej notariusza.

Jak wynika z § 27 tego kodeksu etyki, „do działań nieuczciwej konkurencji [notariusza] zalicza się również uprawianie reklamy osobistej, w jakiejkolwiek postaci". Właśnie ten przepis wskazał szczeciński samorząd jako podstawę prawną do  wydania swojej uchwały.

Według ministra sprawiedliwości szczecińska Izba Notarialna przekroczyła swoje kompetencje, ponieważ  wypowiadanie się w sprawach etyki zawodowej należy do kompetencji Krajowej Rady Notarialnej. Co więcej, kodeks etyki nie zakazuje notariuszom umieszczania w Internecie danych teleadresowych swoich kancelarii. Wreszcie przewinienia dyscyplinarne nie powinny być dookreślane uchwałami organów samorządu notarialnego – stwierdził minister.

Sąd Najwyższy podzielił te zastrzeżenia.

Co o sprawie sądzi centrala notariatu ?

– Rosnąca presja ekonomiczna spowoduje, że coraz więcej, zwłaszcza nowych notariuszy będzie szukać dróg dotarcia do klientów na granicy zasad etycznych zawodu, a nawet je przekraczając – wskazuje rejent Joanna Greguła, członek Krajowej Rady Notarialnej. – Nasz samorząd surowo zwalcza tego rodzaju naruszenia; w notariacie, instytucji władzy publicznej, organu ochrony prawnej, nie może być mowy o reklamie. Nie jesteśmy bowiem klasycznymi przedsiębiorcami-usługodawcami, nawet w takim rozumieniu, w jakim są nimi adwokaci. Jednocześnie Internet to bardzo ważne źródło informacji dla naszych klientów, dlatego strona Krajowej Rady Notarialnej funkcjonuje jako katalog notariuszy i zasób praktycznych odpowiedzi na najczęstsze pytania. Jeśli chodzi jednak o ogłoszenia indywidualnych notariuszy, konieczne jest ścisłe określenie, co jest dozwoloną, a co już zabronioną reklamą.

sygnatura akt: III ZS 8/12

Sąd Najwyższy uwzględnił wczoraj skargę ministra sprawiedliwości, który w ramach nadzoru nad   korporacją notariuszy zaskarżył uchwałę zgromadzenia rejentów szczecińskiej Izby Notarialnej z 23 marca 2012 r. dotyczącą autoreklamy.

Uchwała stanowiła, że informacje teleadresowe o kancelariach notarialnych będą zamieszczane wyłącznie w Internecie na koszt Izby i na zasadach określonych przez Izbę. Faktycznie zabraniała więc notariuszom zamieszczania indywidualnych reklam, a jeśli któryś zdecydowałby się na to, groziło mu za to postępowanie i kary dyscyplinarne za naruszenie kodeksu etyki zawodowej notariusza.

Prawo rodzinne
Nie trzeba mieć zgody drugiego małżonka na swoje wydatki
Prawo drogowe
Nowy znak drogowy i zmiany w oznakowaniu przejść dla pieszych. Co muszą wiedzieć kierowcy?
Prawo rodzinne
Postępowiec czy „pantoflarz”? Mąż z nazwiskiem żony poza statystyką
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w wypłatach 800 plus w czerwcu. Od lipca nowy termin
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Praca, Emerytury i renty
Ranking najbardziej poważanych zawodów. Adwokat i sędzia zaliczyli spadek