– Rynek studiów [link=http://kariera.pl/czytaj/715/mba-ranking-najlepszych-szkol/]MBA[/link] w Polsce zmniejszył się w ubiegłym roku o ok. 15 proc. Tak wynika z ilości programów, które zostały wykreślone podczas aktualizacji naszej bazy danych – twierdzi Jakub Leszczyński z serwisu MBA Portal. Jak dodaje, ten spadek dotyczył głównie mniej znanych programów usuwanych najczęściej z oferty mniejszych prywatnych uczelni.
Jednym z powodów jest zmiana źródła finansowania studiów MBA. Mówią o tym przedstawiciele uczelni, którzy w nieoficjalnych rozmowach oceniają, że spadek rynku MBA może sięgać nawet 20 proc. W przeciwieństwie do poprzednich lat, gdy większość słuchaczy miała przynajmniej częściowe wsparcie pracodawcy, teraz zazwyczaj opłacają naukę z własnej kieszeni. Podobnie jest w zachodnich uczelniach, choć tam wsparcie firm było niższe, m.in. dzięki systemowi kredytów na studia.
Zarówno na świecie, jak i w Polsce najlepiej radzą sobie teraz studia MBA z wypracowaną już marką i grupą absolwentów, która może je polecić innym. – Marketing szeptany jest najlepszą strategią marketingową. Z rozmów, jakie przeprowadzamy z nowymi studentami, wynika, że informację o naszym programie mają od swych znajomych – naszych absolwentów – twierdzi prof. Witold Bielecki, prorektor Akademii Leona Koźmińskiego, która jesienią ub. r. przyjęła na studia MBA 197 osób – o kilkanaście więcej niż rok wcześniej.
– Mniejszy sponsoring ze strony firm wpłynął na lekki spadek liczby kandydatów na nasz program Executive MBA, gdzie studiują zwykle bardziej doświadczeni menedżerowie. Przybyło natomiast chętnych na stacjonarne dwuletnie studia MBA, gdzie średnia wieku słuchaczy wynosi 27 lat. Część z nich straciła w kryzysie pracę i dzięki studiom chcą zwiększyć swe szanse na rynku – ocenia Rachel Waites wicedyrektor ds rekrutacji na europejskim kampusie Chicago Booth School of Business.
Jej zdaniem rośnie znaczenie oferowanych przez uczelnie usług planowania menedżerskiej [link=http://kariera.pl]kariery[/link] i wsparcia w [link=http://www.rp.pl/temat/295882.html]poszukiwaniu pracy[/link]. (W styczniowym rankingu studiów MBA dziennika „Financial Times” Chicago Booth zdobyła w tej kategorii pierwsze miejsce). W pozyskaniu nowych słuchaczy pomagają też uczelni jej absolwenci.