Z tego artykułu się dowiesz:
- Jakie są aktualne standardy etyczne w polskich przedsiębiorstwach?
- Jakie nowe wyzwania etyczne pojawiają się w związku z rozwojem technologii i sztucznej inteligencji?
- Jakie różnice w standardach etycznych istnieją pomiędzy różnymi pokoleniami pracowników?
- Jakie są najczęstsze nieetyczne zachowania, na które skarżą się pracownicy?
Już ponad połowa badanych pracowników w Polsce twierdzi, że w ich firmie funkcjonuje kodeks etyki zawodowej (niekiedy branżowy), a prawie co trzecia z badanych osób uczestniczyła w organizowanych przez pracodawcę obowiązkowych lub dobrowolnych szkoleniach z zakresu etyki. To czterokrotnie więcej niż w pierwszej dekadzie transformacji rynkowej, gdy mówiło o tym tylko 7 proc. ankietowanych – wynika z badania „Etyczne standardy firm i pracowników 1999-2025” przeprowadzonego na Uniwersytecie SWPS.
Badanie, w którym porównano opinie pracowników zebrane w 1999 i 2025 r. dowodzi, że pracownicy są teraz dużo rzadziej niż wówczas narażeni na molestowanie w pracy, rzadziej zauważają przypadki wręczania łapówek (tylko 4 proc.) czy łamania norm prawnych (6 proc.).
Pracownicy podwyższają etyczną poprzeczkę
– Jest wprawdzie lepiej niż przed trzema dekadami, ale nadal pracodawcy i menedżerowie mają przed sobą dużo pracy, by podwyższyć poziom standardów etycznych – ocenia w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Alicja Kotłowska, ekspertka zarządzania z Uniwersytetu SWPS i autorka badania. Według niej, chociaż firmy częściej niż przed laty zwracają uwagę na zapewnienie etycznych standardów (co widać także w jej badaniu), to nadal etyka zbyt rzadko jest integralną częścią ich codziennego funkcjonowania. Alicja Kotłowska obserwuje to także podczas prowadzonych przez nią zajęć z etyki w biznesie na studiach menedżerskich; część słuchaczy dopiero z czasem przekonuje się, że są to praktyczne kwestie mające duży wpływ na działalność ich firm.