Z tego artykułu się dowiesz:
- Jak zmienia się świadomość pojęcia mobbingu wśród pracowników i menedżerów?
- W jakich sektorach pracownicy najczęściej doświadczają mobbingu i jakie są reakcje pracodawców?
- Jakie są obecne trendy dotyczące postępowania z oskarżeniami o mobbing w polskich firmach?
- Jaki wpływ mają zagrożenia psychospołeczne w pracy na pracowników i funkcjonowanie firm?
- Dlaczego zmiana definicji mobbingu jest uznawana za istotną dla poprawy przeciwdziałania temu zjawisku?
- Jakie są główne zagrożenia psychospołeczne w pracy poza mobbingiem według najnowszego raportu?
Budownictwo i przemysł – to w tych dwóch sektorach pracownicy najczęściej doświadczają mobbingu przy niewielkim zaangażowaniu szefów w przeciwdziałanie temu zjawisku – ocenia Anna Sikorska, ekspertka stowarzyszenia Koalicja Bezpieczni w Pracy, które przedstawiło we wtorek wnioski ze swego najnowszego raportu na temat zagrożeń psychospołecznych w polskich firmach.
Raport podsumowuje wyniki badania, które latem tego roku objęło ponad tysiąc pracowników (w większości specjalistów) i prawie 250 menedżerów – najczęściej przedstawicieli średniego szczebla zarządzania. Okazało się, że choć większość badanych spotkała się z terminem mobbing, to widać wyraźny spadek świadomości tego zjawiska wśród pracowników.
Odsetek tych, którzy nie tylko znają, ale i rozumieją pojęcie mobbingu, zmalał w tym roku do 69 proc. (z 84 proc. w poprzedniej edycji badania w 2019 r.) Jednocześnie z 16 do 31 proc. zwiększył się na przestrzeni sześciu lat udział pracowników nie kojarzących tego terminu.
Niepokojąca zmiana
– Ten wzrost jest niepokojący – zaznaczała podczas prezentacji raportu Katarzyna Petrusiewicz, członkini zarządu Koalicji Bezpieczni w Pracy i regionalny kierownik QESH CEE w firmie CWS Workwear, zwracając jednocześnie uwagę na pozytywne zjawisko, jakim jest wzrost świadomości mobbingu wśród menedżerów. Odsetek tych, którzy nie tylko znają, ale i rozumieją ten termin wzrósł w ciągu sześciu latach z 68 proc. do 79 proc.