Reklama
Rozwiń

Teraz potrzebni są liderzy, a nie zarządcy

W trudnych czasach rośnie znaczenie przywódczych talentów menedżerów

Publikacja: 04.11.2009 03:18

Menedżerowie powinni przemyśleć swoją rolę w firmie

Menedżerowie powinni przemyśleć swoją rolę w firmie

Foto: www.sxc.hu

Jeśli trudności dotyczą całej firmy, to najlepiej, gdy na spotkaniu z pracownikami powie o tym sam prezes. W dużych firmach z rozbudowaną strukturą, gdzie trudno o bezpośrednie spotkania z głównym szefem, tę rolę powinni przejąć kluczowi menedżerowie – mówi Roman Rostek, prezes firmy RR Communication Consulting, która w swym najnowszym raporcie ocenia stan komunikacji wewnętrznej w polskich przedsiębiorstwach.

Według raportu nie jest z nią najgorzej, choć na ten wynik wpłynął niewątpliwie fakt, że badano opinie specjalistów od komunikacji. A tych zwykle zatrudniają pracodawcy, którzy o nią dbają.

Większość firm, prawie dziewięć na dziesięć ankietowanych, zadbała, by poinformować pracowników, jak spółka sobie radzi wobec spowolnienia w gospodarce, choć jego efekty odczuła tylko nieco ponad połowa z nich. To dobry sygnał, gdyż – jak podkreśla Roman Rostek – nawet gdy firma nie odczuwa skutków pogorszenia, warto uspokoić ludzi bombardowanych na co dzień doniesieniami o rosnącym bezrobociu i problemach innych przedsiębiorstw. Wśród firm, które odczuły spowolnienie, na poinformowanie o tym pracowników zdecydowało się 95 proc.

Mimo to spora część ankietowanych specjalistów od komunikacji wewnętrznej narzeka na problemy z otwartością w informowaniu o zmianach. Co ciekawe, częściej (25 proc.) mówią o tym specjaliści w spółkach zagranicznych korporacji.

Korporacje często centralizują swe działania komunikacyjne, rozsyłając np. ogólne wystąpienie głównego szefa. Lepiej mogą tu wypaść polskie firmy. Nie mają narzuconych z zagranicy procedur i zwracają coraz większą uwagę na komunikację wewnętrzną. Wiele jednak zależy od szefa, choć coraz częściej menedżerowie w polskich firmach mają za sobą doświadczenia z pracy w korporacji. Wiedzą więc, jak unikać jej minusów.

Mimo poprawy w komunikacji nadal 5 proc. dotkniętych kryzysem firm nie informowało o tym swych pracowników. – Brak komunikatu też jest komunikatem, więc zaraz rodzą się plotki, które zwykle przedstawiają czarny scenariusz – ostrzega Roman Rostek.

[ramka][link=http://www.kariera.pl/kariera/52/lista_ciekawych_zawodow/][b]Praca [/b]w różnych zawodach. Co wybrać, by być szczęśliwym[/link][/ramka]

Jeśli trudności dotyczą całej firmy, to najlepiej, gdy na spotkaniu z pracownikami powie o tym sam prezes. W dużych firmach z rozbudowaną strukturą, gdzie trudno o bezpośrednie spotkania z głównym szefem, tę rolę powinni przejąć kluczowi menedżerowie – mówi Roman Rostek, prezes firmy RR Communication Consulting, która w swym najnowszym raporcie ocenia stan komunikacji wewnętrznej w polskich przedsiębiorstwach.

Według raportu nie jest z nią najgorzej, choć na ten wynik wpłynął niewątpliwie fakt, że badano opinie specjalistów od komunikacji. A tych zwykle zatrudniają pracodawcy, którzy o nią dbają.

Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty