Teraz potrzebni są liderzy, a nie zarządcy

W trudnych czasach rośnie znaczenie przywódczych talentów menedżerów

Publikacja: 04.11.2009 03:18

Menedżerowie powinni przemyśleć swoją rolę w firmie

Menedżerowie powinni przemyśleć swoją rolę w firmie

Foto: www.sxc.hu

Jeśli trudności dotyczą całej firmy, to najlepiej, gdy na spotkaniu z pracownikami powie o tym sam prezes. W dużych firmach z rozbudowaną strukturą, gdzie trudno o bezpośrednie spotkania z głównym szefem, tę rolę powinni przejąć kluczowi menedżerowie – mówi Roman Rostek, prezes firmy RR Communication Consulting, która w swym najnowszym raporcie ocenia stan komunikacji wewnętrznej w polskich przedsiębiorstwach.

Według raportu nie jest z nią najgorzej, choć na ten wynik wpłynął niewątpliwie fakt, że badano opinie specjalistów od komunikacji. A tych zwykle zatrudniają pracodawcy, którzy o nią dbają.

Większość firm, prawie dziewięć na dziesięć ankietowanych, zadbała, by poinformować pracowników, jak spółka sobie radzi wobec spowolnienia w gospodarce, choć jego efekty odczuła tylko nieco ponad połowa z nich. To dobry sygnał, gdyż – jak podkreśla Roman Rostek – nawet gdy firma nie odczuwa skutków pogorszenia, warto uspokoić ludzi bombardowanych na co dzień doniesieniami o rosnącym bezrobociu i problemach innych przedsiębiorstw. Wśród firm, które odczuły spowolnienie, na poinformowanie o tym pracowników zdecydowało się 95 proc.

Mimo to spora część ankietowanych specjalistów od komunikacji wewnętrznej narzeka na problemy z otwartością w informowaniu o zmianach. Co ciekawe, częściej (25 proc.) mówią o tym specjaliści w spółkach zagranicznych korporacji.

Korporacje często centralizują swe działania komunikacyjne, rozsyłając np. ogólne wystąpienie głównego szefa. Lepiej mogą tu wypaść polskie firmy. Nie mają narzuconych z zagranicy procedur i zwracają coraz większą uwagę na komunikację wewnętrzną. Wiele jednak zależy od szefa, choć coraz częściej menedżerowie w polskich firmach mają za sobą doświadczenia z pracy w korporacji. Wiedzą więc, jak unikać jej minusów.

Mimo poprawy w komunikacji nadal 5 proc. dotkniętych kryzysem firm nie informowało o tym swych pracowników. – Brak komunikatu też jest komunikatem, więc zaraz rodzą się plotki, które zwykle przedstawiają czarny scenariusz – ostrzega Roman Rostek.

[ramka][link=http://www.kariera.pl/kariera/52/lista_ciekawych_zawodow/][b]Praca [/b]w różnych zawodach. Co wybrać, by być szczęśliwym[/link][/ramka]

Jeśli trudności dotyczą całej firmy, to najlepiej, gdy na spotkaniu z pracownikami powie o tym sam prezes. W dużych firmach z rozbudowaną strukturą, gdzie trudno o bezpośrednie spotkania z głównym szefem, tę rolę powinni przejąć kluczowi menedżerowie – mówi Roman Rostek, prezes firmy RR Communication Consulting, która w swym najnowszym raporcie ocenia stan komunikacji wewnętrznej w polskich przedsiębiorstwach.

Według raportu nie jest z nią najgorzej, choć na ten wynik wpłynął niewątpliwie fakt, że badano opinie specjalistów od komunikacji. A tych zwykle zatrudniają pracodawcy, którzy o nią dbają.

Praca
Polscy seniorzy są chętni do dłuższej pracy. Jak im to ułatwić?
Praca
Polacy będą pracować krócej? Wkrótce ruszy pilotaż
Praca
Amerykanie wertują oferty pracy w Wielkiej Brytanii
Praca
Cyfrowe przyspieszenie w obsłudze pracowników z zagranicy
Praca
Jak przetrwać zwolnienie: rady dla zwalnianych i zwalniających