W środę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uwzględnił skargę spółki, która umożliwia Polakom płatności smartfonem. Chodziło o to, czy usługa BLIK korzysta ze zwolnienia z VAT.
Czytaj także: Mandat już można zapłacić kartą lub telefonem
Spór miał związek ze zmianą w ustawie o VAT, która weszła w życie 1 lipca 2017 r. Przed tą datą spółka, co potwierdził sam fiskus, nie miała wątpliwości, że usługi świadczone na rzecz banków i agentów rozliczeniowych będących uczestnikami systemu płatności mobilnych BLIK korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 13 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy.
Po 1 lipca 2017 r., gdy art. 43 ust. 13 zniknął z ustawy o VAT, spółka postanowiła się upewnić, czy wciąż ma prawo do zwolnienia. Sama uważała, że po tej dacie świadczona przez nią kompleksowa usługa dalej korzysta z preferencji na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem z VAT zwalnia się usługi depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.
Innego zdania był jednak fiskus. Po szczegółowej analizie oferowanej usługi, przepisów i orzecznictwa urzędnicy doszli do przekonania, że po zmianie ustawy o VAT spółka nie może już korzystać ze zwolnienia.