Nieprawidłowe jest twierdzenie, że rabaty cenowe oferowane klientom spółki będącym jednocześnie jej pracownikami będą przychodem po stronie tych pracowników w tytułu częściowo nieodpłatnych świadczeń, o których mówi art. 12 ustawy o PIT. Najistotniejszą przesłanką jest, aby dana akcja rabatowa nie odbiegała w istotny sposób od pozostałych akcji organizowanych przez spółkę. Takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 30 października 2014 r. (II FSK 2451/12).
Jak stwierdził sąd w ustnym uzasadnieniu, nie można stawiać w uprzywilejowanej pozycji klientów spółki kosztem jej pracowników. Jeżeli rabaty cenowe nie przysparzają pracownikowi dodatkowych korzyści w porównaniu z innymi klientami, do których spółka kieruje akcje promocyjne, to rabaty te nie zostaną rozpoznane po stronie pracownika jako przychód z częściowego nieodpłatnego świadczenia wynikającego ze stosunku pracy.
Czego dotyczył spór
Sprawa będąca przedmiotem rozstrzygnięcia dotyczyła spółki zajmującej się sprzedażą akcesoriów sportowych, która w ramach swojej działalności organizowała różnego typu akcje promocyjne mające na celu zwiększenie sprzedaży. W szczególności były to akcje rabatowe. Ponadto spółka wprowadziła również program dla swoich pracowników, który umożliwiał im zakup określonych towarów po obniżonej cenie. Pracownicy uczestniczyli w tym programie na zasadzie dobrowolności. Zgodnie z zasadami akcji, na podstawie otrzymanej karty rabatowej i przyznanego limitu kwotowego mieli oni możliwość zrobienia zakupów w placówkach spółki.
Zdaniem spółki program ten nie powinien prowadzić do powstania przychodu po stronie pracowników. Spółka argumentowała, że nie ma do tego podstaw. Program ten służył bowiem de facto spółce i miał jej przynieść wymierne korzyści. Karta zakupów przekazywana pracownikowi była środkiem do przyszłego nabywania towarów w tej spółce, a nie u konkurencyjnego sprzedawcy, co miało doprowadzić do zwiększenia zysku spółki w przyszłości.
Negatywna opinia fiskusa i WSA
Z taką argumentacją nie zgodziła się jednak izba skarbowa. Organ uznał, że fakt, iż akcja rabatowa skierowana jest do ograniczonego grona pracowniczego, powoduje powstanie u jej uczestników przychodów ze stosunku pracy.