Prenumerata w kosztach firmy

Przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na prenumeratę czasopism, które przydają mu się w biznesie.

Publikacja: 28.11.2023 07:19

Prenumerata w kosztach firmy

Foto: Adobe Stock

Pod koniec roku wiele firm podejmuje decyzję o prenumeracie. Czy wydatek można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów i dzięki temu zaoszczędzić na podatku? Tak, jeśli prenumerowane pismo przydaje się w działalności.

– Zakup prenumeraty jest wydatkiem na funkcjonowanie firmy, pośrednio związanym z przychodem. Można go rozliczyć w kosztach. W razie kontroli przedsiębiorca musi jednak wykazać, że czasopismo jest mu potrzebne do prowadzenia biznesu – tłumaczy Krajowa Informacja Skarbowa.

Jakie informacje z prasy mogą się przydać w działalności? Chociażby o zmianach w podatkach, bo każdy przedsiębiorca, mały czy duży, powinien je przecież płacić. Jeśli jest pracodawcą, musi wiedzieć, co się dzieje w prawie pracy. Firmy handlowe nie obędą się bez znajomości zasad sprzedaży konsumenckiej. Każdy biznesmen powinien obserwować sytuację w gospodarce (a zwłaszcza w swojej branży). Przydadzą mu się też komentarze polityczne, poczynania rządzących wpływają przecież na warunki prowadzenia działalności.

W którym momencie rozliczyć

Jak już wiemy, do czego potrzebne jest nam wybrane czasopismo, musimy zastanowić się, w którym momencie rozliczyć prenumeratę.

Czytaj więcej

Upominki promocyjne nie stanowią odrębnych dostaw

– Najłatwiej mają przedsiębiorcy, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i  rozchodów metodą uproszczoną. Wydatek na prenumeratę zaliczają do kosztów uzyskania przychodów w momencie poniesienia, którym jest dzień wystawienia faktury. Jeśli więc załatwimy przyszłoroczną prenumeratę teraz, rozliczymy ją w kosztach w 2023 r. – wyjaśnia Wojciech Jasiński, doradca podatkowy w ATA Finance.

Czy podobnie będzie u przedsiębiorców prowadzących księgi rachunkowe (albo księgę przychodów i rozchodów metodą memoriałową)? Konsultanci Krajowej Informacji Skarbowej wskazują, że tak. Wydatek na przyszłoroczną prenumeratę można rozliczyć w kosztach uzyskania przychodów już w 2023 r. – potwierdzają.

Inne wnioski można wyciągnąć z niedawnej interpretacji indywidualnej. Występująca z pytaniem do fiskusa spółka z o.o. dostała fakturę za prenumeratę w listopadzie i w tym samym miesiącu ją zaksięgowała. Fiskus uznał, powołując się na art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, że wydatek dotyczy okresu przekraczającego rok podatkowy i jest kosztem uzyskania przychodów w następnym roku (interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0111-KDIB1-1.4010.477. 2023.2.MF).

Papierowa i elektroniczna

– Wydaje się, że prawidłowe jest stanowisko zaprezentowane w interpretacji. Koszt dotyczy bowiem następnego roku. Oznacza to, że w firmach prowadzących księgi rachunkowe (albo księgę przychodów i rozchodów metodą memoriałową) wydatek na przyszłoroczną prenumeratę będzie rozliczony w kosztach uzyskania przychodów dopiero w 2024 r. – mówi Wojciech Jasiński.

Czy do podatkowych kosztów zaliczymy też wydatek na prenumeratę elektroniczną? – Tak, dla celów PIT/CIT nie ma znaczenia, czy kupujemy gazetę papierową czy elektroniczną. Ważne jest, czy lektura przydaje nam się w firmie – tłumaczy Wojciech Jasiński. Dodaje, że prenumerata w internecie może wiązać się z nabyciem licencji. Wtedy trzeba się zastanowić, czy nie należy jej czasem amortyzować (jako wartość niematerialną i prawną), czyli rozliczać w kosztach przez dłuższy czas. – Z reguły jednak przy prenumeracie tak nie będzie. Jeśli licencja jest na okres nie dłuższy niż rok albo nie kosztowała więcej niż 10 tys. zł, zaliczamy wydatek od razu do kosztów – wyjaśnia ekspert.

Korzystne stanowisko fiskusa

Gazetka do umilania czasu klientom

Fachowa informacja jest niezbędna w biznesie, dlatego nie powinno być problemów z rozliczeniem w kosztach wydatków na specjalistyczne czasopisma. A na te lżejsze, które przedsiębiorca wykłada do poczytania w poczekalni? Widać je często u fryzjera, dentysty czy notariusza. Znajdują się też w kawiarenkach, warsztatach samochodowych i siłowniach. Są kupowane po to, aby umilić klientom czas.

Jeśli dzięki temu lepiej się czują w naszej firmie, można uznać, że wydatek na gazetki jest poniesiony w celu zabezpieczenia źródła przychodów i da się go rozliczyć w kosztach – potwierdza Krajowa Informacja Skarbowa.

Przyznaje też, że oferowanie klientom czasopism nie jest wyłączoną z kosztów reprezentacją. Wprawdzie dobrze świadczy o przedsiębiorcy, ale nie stanowi działania skierowanego do wybranego grona kontrahentów (co jest cechą reprezentacji), lecz do wszystkich klientów, którzy chcą skorzystać z usług firmy. Korzystne podejście fiskusa widać też w interpretacjach, np. dotyczącej gazetek serwowanych klientom czekającym na serwis samochodu.

Pod koniec roku wiele firm podejmuje decyzję o prenumeracie. Czy wydatek można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów i dzięki temu zaoszczędzić na podatku? Tak, jeśli prenumerowane pismo przydaje się w działalności.

– Zakup prenumeraty jest wydatkiem na funkcjonowanie firmy, pośrednio związanym z przychodem. Można go rozliczyć w kosztach. W razie kontroli przedsiębiorca musi jednak wykazać, że czasopismo jest mu potrzebne do prowadzenia biznesu – tłumaczy Krajowa Informacja Skarbowa.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara