Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów od początku 2016 roku wzrosła liczba kontroli sprawdzających prawidłowość ustalania cen transferowych między podmiotami powiązanymi. Od 2017 r. organy podatkowe będą dodatkowo sprawdzać prawidłowość wprowadzenia przez podatnika w życie nowych przepisów o cenach transferowych, zmienionych w wyniku nowelizacji ustaw o CIT i o PIT. Ważne jest, aby podatnicy, którzy są licencjobiorcami lub licencjodawcami, odpowiednio przygotowali się do potencjalnej kontroli w tym zakresie. Zgodnie z internetowym komunikatem Ministerstwa Finansów dotyczącym postępowań z zakresu cen transferowych i optymalizacji podatkowej przeprowadzonych w 2015 roku, jedną z najczęstszych nieprawidłowości w zakresie transakcji z podmiotami powiązanymi jest ustalenie opłat licencyjnych na zawyżonym poziomie. Ustalenie wysokości opłaty za udzielenie licencji na poziomie nierynkowym dotyczy najczęściej używania znaków towarowych lub licencji na oprogramowanie czy technologię. W 2015 roku urzędnicy zakwestionowali około 25 mln zł kosztów podatkowych.
Krok po kroku
Poniższa instrukcja pomoże krok po kroku przygotować się do kontroli cen transferowych sprawdzającej prawidłowość ustalenia wysokości opłat licencyjnych między podmiotami powiązanymi.
KROK 1
Analiza transakcji
W pierwszym kroku konieczne jest przeprowadzenie analizy zawieranych przez spółkę transakcji związanych z udzieleniem lub przyjęciem licencji od podmiotu powiązanego.
KROK 2
Umowy licencyjne