Organizator programu zaplanował dla uczestników specyficzne elementy wspierające zatrudnienie, m.in.:
Usługi na rzecz bezrobotnych miały być zlecone podmiotowi zewnętrznemu, natomiast bilety i premie organizator przekazywał im bezpośrednio. Przeprowadzający program aktywizacji bezrobotnych sam przedstawił stanowisko dla nich niekorzystne, uznając, że wszystkie powyższe świadczenia rzeczowe i wypłata premii są obciążone podatkiem dochodowym. Zgodnie z art. 21 ust. 102 ustawy o PIT (tekst jedn. DzU z 2011 r. nr 74, poz. 397) zwolniony z PIT jest zwrot kosztów dojazdu do pracy, na staż, na badania lekarskie itd. otrzymany przez bezrobotnego na podstawie przywołanej ustawy o promocji zatrudnienia. Wnioskodawca uznał, że skoro ustawa mówi o zwrocie kosztów, to nie zaliczają się do nich świadczenia rzeczowe, takie jak otrzymany w naturze bilet miesięczny.
Izba Skarbowa nie miała żadnych wątpliwości. Przychodami są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Bezrobotny korzystający z programu aktywizacji zapłaci, zdaniem organizatora programu i fiskusa, PIT. Jeśli znajdzie pracę, którą utrzyma, i w związku z tym dostanie premię, organizator pobierze od niej zaliczkę i wystawi PIT-11. Nie upiecze się też tym, którzy gotówki nawet nie zobaczą. Z interpretacji wynika, że katalog zwolnień nie obejmuje wartości gratisowej wizyty u fryzjera i kosmetyczki ani przekazanego fizycznie, na ręce bezrobotnego, biletu.
numer interpretacji IPTPB2/415-403/11-2/MP
Zobacz serwisy: