Wartość ulepszeń w 2013 r. stanowi 10 proc. wartości początkowej budynku – nie został zatem osiągnięty próg nakładów w wysokości 30 proc. wartości początkowej.
Wartość ulepszeń w 2014 r. stanowi 22 proc. wartości początkowej budynku. Oznacza to, że w tym roku został przekroczony próg nakładów w wysokości 30 proc. (10 proc. z 2013 r. + 22 proc. z 2014 r.) wartości początkowej. Wartość tę należy zaktualizować o ulepszenia dokonane w latach 2013 i 2014. Nowa wartość początkowa wynosi w 2014 r. – 1 320 00 zł.
Wartość ulepszeń dokonanych w roku 2015 r. stanowi 5 proc. zaktualizowanej wartości początkowej budynku – nie został zatem osiągnięty próg nakładów w wysokości 30 proc. wartości początkowej
Oznacza to, że przy ustalaniu momentu pierwszego zasiedlenia tego budynku należy brać pod uwagę okres od przekroczenia progu 30 proc. wartości początkowej budynku w 2014 r.
Uwaga! Organy podatkowe wskazują, że wartość poniesionych nakładów – w celu wyliczenia udziału procentowego – należy odnosić do wartości historycznej (wynikającej z każdego kolejnego momentu pierwszego zasiedlenia). W celu zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT należy ustalić, czy i kiedy wartość ulepszeń przekroczyła 30 proc. „ostatniej" wartości historycznej, jaki okres upłynął od przekroczenia oraz w jaki sposób obiekt budowlany był wykorzystywany. Jeżeli wartość nakładów przekroczyła 30 proc. wartości i obiekt był wydany w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (np. najem, dzierżawa), to wówczas jego dostawa w okresie krótszym niż dwa lata od zdarzenia, w którym wartość ulepszeń przekroczyła 30 proc., nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie tego przepisu (interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 12 listopada 2014 r., IPPP1/443-1038/14-3/MP; interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 października 2015 r., ILPP1/4512-1-580/15-4/HW).
Obiekt z ewidencji
- Czy może być ulepszony (w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT) budynek, budowla lub lokal, który nie jest u danego podatnika środkiem trwałym?
Nieruchomość (budynek, budowla lub lokal), która nie będzie stanowić środka trwałego u podatnika, nie może ulec ulepszeniu w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Ulepszenie, do którego odwołuje się ustawodawca w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT odsyłając do przepisów o podatku dochodowym, dotyczy środków trwałych (interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 6 lipca 2015 r., ILPP2/4512-1-293/15-5/EN).
Tylko jeden tytuł
- Jeżeli dostawa nieruchomości spełnia warunki do objęcia zwolnieniem zarówno na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, jak i pkt 10a ustawy o VAT, to jaką podstawę prawna zwolnienia powinniśmy wskazać na fakturze?
Nie może wystąpić sytuacja, kiedy dostawa nieruchomości korzysta ze zwolnienia zarówno na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, jak i pkt 10a ustawy o VAT.
Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, to wówczas zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT nie ma zastosowania (interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 11 grudnia 2015 r., IBPP1/4512-787/15/MG).
Na fakturze jako podstawę prawną należy zatem wskazać art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Trzeba wskazać podstawę preferencji
W przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy o VAT – stosownie do art. 106e ust. 1 pkt. 19 ustawy o VAT - faktura powinna zawierać wskazanie:
a) przepisu ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku,
b) przepisu dyrektywy 2006/112/WE, który zwalnia od podatku taką dostawę towarów lub takie świadczenie usług, lub
c) innej podstawy prawnej wskazującej na to, że dostawa towarów lub świadczenie usług korzysta ze zwolnienia.