Reklama
Rozwiń
Reklama

Richard Thaler. Noblista, współtwórca ekonomii behawioralnej ale patentowany leń

Człowiek nie jest istotną racjonalną – nie brzmi to jak odkrycie na miarę Nagrody Nobla. Ale wiara, że nieracjonalni ludzie tworzą racjonalne społeczeństwo, rządziła ekonomią przez dekady.

Publikacja: 23.11.2018 18:00

Richard Thaler

Richard Thaler

Foto: WireImage

W latach 70. XX w. pewien doktorant ekonomii zaprosił swoich znajomych z uczelni na obiad. Przed główną częścią wieczoru goście rozmawiali w salonie, pijąc drinki i podjadając orzeszki. Gdy w ciągu kilku minut zniknęła połowa zawartości miski z przekąskami, gospodarz uznał, że musi zabrać resztę, aby jego goście nie stracili apetytu na dania główne. Ci zaś, zamiast protestować, podziękowali mu. W ustach ekonomistów to była herezja. Na gruncie tej nauki większy wybór ?z definicji jest lepszy niż mniejszy. Jeśli któryś ?z gości nie miał ochoty na orzeszki, powinien po prostu przestać je podjadać. Ci zaś, którzy byli tak głodni, że nie mieli chęci czekać na ciepłe dania, albo po prostu preferują słone przekąski, powinni być niezadowoleni z tego, że im je odebrano.

Pozostało jeszcze 88% artykułu

Dodatkowe -10% na BLACK WEEK

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Week - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL — rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Plus Minus
Posłuchaj „Plus Minus”: Granice wolności słowa w erze algorytmów
Materiał Promocyjny
Kiedy obawy rosną, liczy się realne wsparcie
Plus Minus
„Grupa krwi": Duch ludowej historii Polski
Plus Minus
„Mroczna strona”: Internetowy ściek
Plus Minus
„Football Manager 26”: Zmagania na boisku
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępcy zwiększają skalę ataków na urządzenia końcowe – komputery i smartfony
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama