Z chwilą podpisania aktu notarialnego i sprzedaży pierwszego mieszkania w budynku postawionym przez dewelopera powstaje wspólnota. Zgodnie z ustawą o własności lokali (DzU z 2000 r. nr 80, poz. 903) wszyscy jej członkowie są zobowiązani do ponoszenia kosztów utrzymania części wspólnej nieruchomości.
Sprawia to, że firmy, które rozpoczynają sprzedaż w niedawno ukończonej inwestycji, mając jeszcze dużą liczbę mieszkań, ponoszą znaczne koszty ich utrzymania.
Powszechną praktyką jest, że właściciele poszczególnych lokali nie podpisują indywidualnie umów z dostawcami mediów. Zamiast nich robi to wspólnota, która później dzieli koszty według reguł ustalonych z mieszkańcami, najczęściej według odczytów z liczników.
W związku z tym powstały wątpliwości, czy po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT, wspólnota będzie mogła refakturować na dewelopera rachunki za media oraz utrzymywanie przypadającej na niego części wspólnej. W konsekwencji mógłby on odliczać podatek VAT naliczony za te usługi.
– Prawo podatkowe nie zawiera definicji refakturowania, wynika ona z praktyki, orzecznictwa sądowego, a także pośrednio z regulacji unijnych – mówi Piotr Kwaśny, doradca podatkowy. Wyjaśnia, że operacja ta polega na zafakturowaniu odsprzedaży usługi bez naliczania marży lub prowizji. – Celem tego typu rozliczeń jest przeniesienie kosztów poniesionych przez podmiot refakturujący na faktycznie korzystających z usług w sytuacji, gdy świadczy je de facto podmiot trzeci – tłumaczy ekspert. – Ważne jest, by zastosować tę samą stawkę podatku VAT, co w wypadku pierwotnej faktury – dodaje.