O podanie liczby osób objętych tym programem zwróciła się do komendanta głównego policji Helsińska Fundacja Praw Człowieka.
Powołując się na ustawę o dostępie do informacji publicznej, chciała również poznać koszty funkcjonowania Zarządu Ochrony Świadka Koronnego Centralnego Biura Śledczego oraz jaki jest przeciętny koszt jednego programu ochrony. Świadkiem koronnym może być skruszony gangster, który ujawni grupę przestępczą i jej członków.
Brak poufnego zarządzenia uniemożliwił sądowi ocenę odmowy informacji
Policja podała, że w 2009 r. Zarząd Ochrony Świadka Koronnego CBŚ prowadził 80 programów ochronnych, w których chroniono 80 świadków i 115 członków ich rodzin. Odmówiła natomiast ujawnienia kosztów tych programów. Są one finansowane z funduszu operacyjnego, który na podstawie zarządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 10 stycznia 2005 r. w sprawie zasad tworzenia gospodarowania tym funduszem jest tajemnicą służbową opatrzoną klauzulą tajności "poufne".
Rozpatrując po raz pierwszy skargę HFPC, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał , że były przesłanki odmowy udzielenia informacji, gdyż chodzi o informacje niejawne, objęte tajemnicą służbową. W skardze kasacyjnej od tego wyroku Fundacja zarzuciła, że WSA w sposób dowolny przesądził, iż informacje, o których udostępnienie ubiega się HFPC, mieszczą się w tym zarządzeniu. Skoro ma ono charakter niejawny, nie można także ustalić prawnej podstawy jego wydania.