Reklama
Rozwiń
Reklama

To podatnik ocenia, czy ponoszone wydatki są racjonalne

Organ podatkowy nie jest uprawniony do ograniczania swobody podatnika w podejmowaniu decyzji w prowadzonej działalności i decydowaniu, jakie wydatki mogą być kosztem podatkowym

Aktualizacja: 11.08.2009 07:41 Publikacja: 11.08.2009 06:50

To podatnik ocenia, czy ponoszone wydatki są racjonalne

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek Dominik Pisarek

[b]Tak wynika z wyroku WSA w Lublinie z 22 kwietnia 2009 r., I SA/Lu 701/08[/b]

[srodtytul]Jaki był problem[/srodtytul]

Podatnik (przejmujący) zawarł umowę przyrzeczenia przejęcia praw i obowiązków z umów leasingu z firmą – stroną przekazującą. Zobowiązał się pokryć przekazującemu koszty związane z zawarciem przez przekazującego umów leasingu.

Spór dotyczył zakwalifikowania kosztu poniesionego przez podatnika z tytułu umówionego wynagrodzenia poprzedniemu korzystającemu za nabycie jego praw i obowiązków z umów leasingu. Organy podatkowe odmówiły możliwości zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów.

Sprawa trafiła więc do WSA.

Reklama
Reklama

[srodtytul]Skąd to rozstrzygnięcie[/srodtytul]

Sąd uznał ją za uzasadnioną i uchylił zaskarżoną decyzję. Stwierdził, że wbrew stanowisku organu podatkowego okoliczność, czy skarżący podatnik ponosił koszt na rzecz spółki, dotychczas korzystającego, zgodnie z postanowieniami umowy, sama nie daje podstaw do wyłączenia poniesionego wydatku z kosztów uzyskania przychodów definiowanych w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie pozbawia tego kosztu ustawowych cech kosztu uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 23. Kosztem uzyskania przychodów będą zatem takie koszty, które służą osiągnięciu przychodu i które nie są wyłączone z kategorii kosztów uzyskania przychodów.

Kosztem poniesionym w celu osiągnięcia przychodu są takie wydatki, które pozostają w związku przyczynowo-skutkowym, gospodarczym z przychodem, źródłem przychodu. Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie, zachowanie źródła przychodów, nawet kiedy ten cel finalnie nie zostanie osiągnięty, kiedy podatnik nie osiągnie spodziewanego przychodu czy utraci źródło przychodu.

O kwalifikacji poniesionego kosztu jako kosztu uzyskania przychodów rozstrzyga cel towarzyszący jego ponoszeniu. Poniesiony koszt jest celowy także wtedy, gdy racjonalnie przewidywany cel w postaci uzyskania przychodów nie zostanie osiągnięty.

Związek między poniesionym kosztem a prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika nie zakłada konieczności osiągnięcia zamierzonego rezultatu. Zaliczenie poniesionego kosztu przez podatnika do kosztów uzyskania przychodów zależy od powiązania poniesionego kosztu z działalnością gospodarczą podatnika.

Reklama
Reklama

Poniesiony koszt uzyskania przychodów nie musi być kosztem niezbędnym, koniecznym do uzyskania przychodów. Podatnik ma prawo do subiektywnej oceny racjonalności podejmowanych decyzji w prowadzonej działalności gospodarczej, której organy podatkowe nie powinny kwestionować. Ocena racjonalności poniesionego przez podatnika kosztu powinna być dokonywana na podstawie okoliczności towarzyszących poniesieniu danego kosztu.

[b]Tak wynika z wyroku WSA w Lublinie z 22 kwietnia 2009 r., I SA/Lu 701/08[/b]

[srodtytul]Jaki był problem[/srodtytul]

Pozostało jeszcze 96% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Sądy i trybunały
RPO nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Nieruchomości
Mieszkańcy zapłacą od kilograma śmieci. Jest nowy projekt rządu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane osobowe
Sąd: szpital zapłaci słoną karę za kamery ukryte w zegarach
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama