Trybunał Konstytucyjny na wniosek rzecznika praw obywatelskich badał zgodność z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FFA0D9A7338E2A7BA429CAFFAE7465EA?id=77990]ustawą zasadniczą[/link] nowych zasad ustalania wysokości równoważnika pieniężnego za umundurowanie. Zdaniem rzecznika treść załącznika nr 1 Lp. 5 oraz Lp. 7 lit. t) do [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ACB1D4AB09E5DDF259B57DBF7C7F1A41?id=174222]rozporządzenia ministra obrony narodowej z 25 czerwca 2004 roku w sprawie równoważników pieniężnych przysługujących w zamian za umundurowanie i wyekwipowanie[/link] prowadzi do dyskryminacji, której przyczyną jest posiadany przez żołnierza zawodowego stopień.
Trybunał nie podzielił wątpliwości rzecznika. Zdaniem sędziów nie uargumentował przekonująco stwierdzenia, że wysokość równoważnika nie odpowiada wartości należnych przedmiotów niewydanych w naturze w pierwszych latach służby szeregowych. Trybunał nie mógł więc stwierdzić, że zaskarżone przepisy różnicują grupę podmiotów, uzależniając wysokość równoważników wypłacanych szeregowcom na początku służby.
W ocenie Trybunału zaskarżone przepisy nie wprowadzają nieuzasadnionego różnicowania podobnych podmiotów, nie naruszają więc konstytucyjnej zasady równości.
Ponadto zdaniem sędziów nie ma powodów, aby podważać pogląd resortu obrony, że wysokość równoważnika odpowiada wartości należnych przedmiotów niewydanych w naturze w pierwszych latach służby szeregowych. Tym samym nie ma podstaw, by twierdzić, że minister naruszył przepisy ustawy określające charakter równoważnika ani że organ ten wykroczył poza granice upoważnienia do wydania rozporządzenia.