Biernacki: Czas żniw dla unijnych projektów w wymiarze sprawiedliwości

Prawie 900 mln zł, jakie mamy do wykorzystania ?do 2020 roku, pozwoli stworzyć mechanizmy, ?dzięki którym obywatele i przedsiębiorcy ?będą mieli łatwiejszy dostęp do Temidy ?– pisze odchodzący minister sprawiedliwości.

Publikacja: 24.09.2014 09:38

Red

Przez ostatni rok intensywnie pracowaliśmy nad przygotowaniem projektów związanych ze „Strategią modernizacji przestrzeni sprawiedliwości". Uporządkowaliśmy listę projektów i przyjęliśmy nowe zasady zarządzania nimi, a także wypracowaliśmy cele strategiczne i konkretne zadania na nową perspektywę finansową UE. Włożyliśmy w to wiele pracy, której efekty – choć doceniane przez wąskie grono ekspertów – do tej pory nie były tak widoczne.  Teraz jednak przychodzi czas żniw.

Ministerstwo Sprawiedliwości będzie pełniło funkcję instytucji pośredniczącej przy wydatkowaniu 250 mln złotych z nowej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej. To ważna zmiana, gdyż dotychczas resort tylko konsultował proces wydawania środków unijnych. Dodając do tego środki do wykorzystania w ramach innych programów operacyjnych, wymiar sprawiedliwości może liczyć na prawie 900 mln zł na realizację projektów w latach 2014–2020.

W lutym tego roku przyjęliśmy „Strategię modernizacji przestrzeni sprawiedliwości", której zasadniczym celem jest  budowa zaufania do instytucji przestrzeni sprawiedliwości i realizacji praw obywatelskich. Zespół składający się z przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości, Prokuratury Generalnej oraz Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury opracował założenia dla 25 projektów dotyczących m.in. rozwoju kompetencji kadr wymiaru sprawiedliwości, budowy nowoczesnych systemów informatycznych oraz profesjonalizacji obsługi interesantów. Wszystko to ma ułatwiać obywatelom i przedsiębiorcom dostęp do nowoczesnego wymiaru sprawiedliwości. Projekty będą realizowane do 2020 roku.

Profesjonalna informacja ?i nowoczesne biura

Ułatwienie kontaktu obywatela z sądem to główny cel projektu „Rozwój i standaryzacja procesów i procedur związanych z obsługą klienta". Jest to niezwykle ważny projekt, gdyż obecnie praktycznie każdy sąd w inny sposób informuje interesantów o tym, jak mają załatwić daną sprawę. Niestety, nierówny jest także poziom merytoryczny udzielanych informacji, a biura obsługi interesanta w zależności od sądu działają w różnych godzinach. Dlatego planujemy stworzyć BOI spełniające najwyższe standardy obsługi interesanta. Zasady funkcjonowania i informowania będą jasne i takie same we wszystkich sądach.

Ponadto powstanie 11 centralnych BOI dla każdej apelacji sądowej. Do tego stworzymy specjalne call center, dzięki którym przez telefon będzie można uzyskać wszystkie niezbędne informacje i wskazówki dotyczące naszej sprawy w sądzie.

Realizacja tego projektu rozpocznie się w 2015, a zakończy w 2019 roku.

Podobny cel przyświeca projektowi „Rozwój i standaryzacja biur podawczych w powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury". Chcemy, aby osoby przychodzące do biur podawczych prokuratury, miały poczucie, że zostaną potraktowane z najwyższą powagą, starannością i szacunkiem.

W tym celu zostaną przeprowadzone szkolenia pracowników biur podawczych z nowoczesnych standardów obsługi klienta, takich jak komunikacja, budowanie pozytywnego wizerunku, a z także języka obcego oraz podstaw psychologii.

Wprowadzone zostaną spójne i jednolite standardy obsługi interesantów. Powstaną też zupełnie nowe, wygodne pomieszczenia biur podawczych, przystosowane do nowoczesnych standardów.

Realizacja tego projektu została zaplanowana na lata 2017–2020.

Coraz lepsze kompetencje

Świat wciąż gna naprzód, technologia się rozwija, a przestępcy są coraz bardziej pomysłowi. By zarówno coraz skuteczniej ich ścigać, jak i chronić ofiary przestępstw prokuratorzy i sędziowie muszą wciąż się dokształcać. W tym celu w latach  2015–2017 zbudowany zostanie system wsparcia pracy prokuratora na etapie postępowania przygotowawczego i sądowego. Opracowane i wdrożone zostaną metody pracy w określonych kategoriach spraw oraz specjalizacje prokuratorów w zakresie określonych rodzajów przestępstw. Ponadto zostaną wytypowane rodzaje przestępczości, których ściganie wymaga specjalistycznej wiedzy, tak by pod ich kątem szkolić sędziów i prokuratorów.

W latach 2015–2020 zorganizowane zostaną także szkolenia z zakresu prawa gospodarczego i informatyki śledczej, które w poprzednich latach cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, a teraz dzięki pozyskanym środkom z UE możemy do nich wrócić. Planuje się przeszkolenie ok. ?3 tys. sędziów, prokuratorów, asesorów prokuratorskich i asystentów.

Przeprowadzone zostaną także szkolenia z zakresu prawa własności intelektualnej czy prawnej ochrony konsumenta. Dzięki środkom z UE w latach 2015–2020 zorganizowane zostaną także studia podyplomowe dla sędziów i prokuratorów z zakresu prawa gospodarczego i skarbowego. Ich celem będzie pogłębienie wiedzy z przestępczości gospodarczej i nowoczesnych metod w zwalczaniu przestępczości skarbowej. W latach 2015–2020 odbędzie się też cykl szkoleń dla prokuratorów i sędziów orzekających w sprawach gospodarczych oraz karnych.

Komunikacja z mediami

Zawód prokuratora i sędziego to szczególna profesja. Praca ta wiąże się z ogromną odpowiedzialnością i stresem. Ma to miejsce szczególnie w trakcie trwających rozpraw, w przypadku spraw o wyjątkowej wadze społecznej lub podczas kontaktów z mediami. Dlatego celem kolejnego projektu jest przygotowanie cyklu szkoleń dla prokuratorów i sędziów poświęconych pogłębianiu ich kompetencji komunikacyjnych, a także z zakresu retoryki, PR i komunikacji personalnej.

Zarządzanie wydatkami

Wdrożenie modelu zarządzania finansami sądów opartego na integracji kontroli zarządczej z budżetowaniem produktów pozwoli na lepsze zarządzanie kosztami ich pracy. Pozyskane dzięki temu informacje, m.in. o poziomie kosztów poszczególnych spraw, ułatwią ocenę skutków wdrożenia poszczególnych regulacji prawnych w obrębie sądownictwa powszechnego. Działania te w powiązaniu z budową i uruchomieniem nowych centrów usług wspólnych dla sądownictwa powszechnego pozwolą na poprawę wydajności sądów i zwiększenie środków finansowych na wsparcie pracy sędziego.

Nowe i ulepszone rejestry

Środki europejskie pozwalają na kontynuowanie i modernizowanie oraz uruchomienie nowych projektów informatycznych, w tym rejestrów sądowych. Do 2017 r. udostępnione zostaną m.in. nowe usługi elektronicznego systemu teleinformatycznego Krajowego Rejestru Sądowego oraz systemu informatycznego wspierającego obieg spraw w sądzie rejestrowym, takie jak centralny elektroniczny zbiór dokumentów spółek i wprowadzenie w systemie informatycznym KRS możliwości składania sprawozdań finansowych w formie elektronicznej. Przygotowane projekty dotyczą także budowy centralnego rejestru restrukturyzacji i upadłości, repozytorium aktów notarialnych czy KRK 2.0, czyli zupełnie nowego systemu informatycznego Krajowego Rejestru Karnego.

Ponadto w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa planowana jest kontynuacja wdrożenia protokołu elektronicznego w sprawach cywilnych i gospodarczych rozszerzona o sprawy karne, a także budowa nowego jednolitego centralnego systemu informatycznego zarządzania sprawą CaSuS, dzięki któremu będzie możliwe pełne przeprowadzenie sprawy w sądzie w formie elektronicznej.

Te wszystkie działania, a także wiele mniejszych obecnie realizowanych przez wymiar sprawiedliwości ukierunkowanych na realizację założeń  „Strategii modernizacji przestrzeni sprawiedliwości w Polsce" na lata 2014–2020 pokazują, jak istotne jest wielowymiarowe podejście do wprowadzanych zmian. Tylko spójny proces modernizacji, a nie jednorazowa reforma, pozwolą i, by rozpoczęty proces zmian przyniósł wymierne efekty w postaci wykonywania zadań przez instytucje państwa w przestrzeni sprawiedliwości w sposób sprawny, kompetentny i efektywny.

Przez ostatni rok intensywnie pracowaliśmy nad przygotowaniem projektów związanych ze „Strategią modernizacji przestrzeni sprawiedliwości". Uporządkowaliśmy listę projektów i przyjęliśmy nowe zasady zarządzania nimi, a także wypracowaliśmy cele strategiczne i konkretne zadania na nową perspektywę finansową UE. Włożyliśmy w to wiele pracy, której efekty – choć doceniane przez wąskie grono ekspertów – do tej pory nie były tak widoczne.  Teraz jednak przychodzi czas żniw.

Pozostało 93% artykułu
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Sędziowie 13 grudnia, krótka refleksja
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Zero sukcesów Adama Bodnara"
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Aktywni w pracy, zapominalscy w sprawach ZUS"
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Podatkowe łady i niełady. Bez katastrofy i bez komfortu"
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Prawne
Marcin J. Menkes: Ryzyka prawne transakcji ze spółkami strategicznymi