Przez ostatni rok intensywnie pracowaliśmy nad przygotowaniem projektów związanych ze „Strategią modernizacji przestrzeni sprawiedliwości". Uporządkowaliśmy listę projektów i przyjęliśmy nowe zasady zarządzania nimi, a także wypracowaliśmy cele strategiczne i konkretne zadania na nową perspektywę finansową UE. Włożyliśmy w to wiele pracy, której efekty – choć doceniane przez wąskie grono ekspertów – do tej pory nie były tak widoczne. Teraz jednak przychodzi czas żniw.
Ministerstwo Sprawiedliwości będzie pełniło funkcję instytucji pośredniczącej przy wydatkowaniu 250 mln złotych z nowej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej. To ważna zmiana, gdyż dotychczas resort tylko konsultował proces wydawania środków unijnych. Dodając do tego środki do wykorzystania w ramach innych programów operacyjnych, wymiar sprawiedliwości może liczyć na prawie 900 mln zł na realizację projektów w latach 2014–2020.
W lutym tego roku przyjęliśmy „Strategię modernizacji przestrzeni sprawiedliwości", której zasadniczym celem jest budowa zaufania do instytucji przestrzeni sprawiedliwości i realizacji praw obywatelskich. Zespół składający się z przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości, Prokuratury Generalnej oraz Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury opracował założenia dla 25 projektów dotyczących m.in. rozwoju kompetencji kadr wymiaru sprawiedliwości, budowy nowoczesnych systemów informatycznych oraz profesjonalizacji obsługi interesantów. Wszystko to ma ułatwiać obywatelom i przedsiębiorcom dostęp do nowoczesnego wymiaru sprawiedliwości. Projekty będą realizowane do 2020 roku.
Profesjonalna informacja ?i nowoczesne biura
Ułatwienie kontaktu obywatela z sądem to główny cel projektu „Rozwój i standaryzacja procesów i procedur związanych z obsługą klienta". Jest to niezwykle ważny projekt, gdyż obecnie praktycznie każdy sąd w inny sposób informuje interesantów o tym, jak mają załatwić daną sprawę. Niestety, nierówny jest także poziom merytoryczny udzielanych informacji, a biura obsługi interesanta w zależności od sądu działają w różnych godzinach. Dlatego planujemy stworzyć BOI spełniające najwyższe standardy obsługi interesanta. Zasady funkcjonowania i informowania będą jasne i takie same we wszystkich sądach.
Ponadto powstanie 11 centralnych BOI dla każdej apelacji sądowej. Do tego stworzymy specjalne call center, dzięki którym przez telefon będzie można uzyskać wszystkie niezbędne informacje i wskazówki dotyczące naszej sprawy w sądzie.