Rz: Kto powinien sprawować nadzór nad uchwałami dotyczącymi opłat za śmieci, wojewodowie czy regionalne izby obrachunkowe?
Maciej Kiełbus:
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zawiera szeroki katalog uchwał, jakie muszą być podjęte przez gminy. Nie zawiera jednak przepisów szczególnych, które dotyczą instytucji nadzorczych. Dlatego właściwość organów nadzoru rozstrzygamy tak jak we wszystkich innych sprawach, a więc przez pryzmat ustawy o samorządzie gminnym czy ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, oczywiście z uwzględnieniem Konstytucji RP. Wskazuje ona, że organami nadzoru nad działalnością samorządu terytorialnego jest prezes rady ministrów, wojewoda, a w sprawach finansowych regionalna izba obrachunkowa (RIO). I dlatego uchwały dotyczące odpadów komunalnych powinny trafiać pod nadzór wojewodów, poza tymi które dotyczą opłat za odbiór odpadów. Nad tymi nadzór powinny mieć regionalne izby obrachunkowe.
W Lublinie Wojewódzki Sąd Administracyjny orzekł, że nadzór nad takimi uchwałami dotyczącymi opłat za odbiór śmieci sprawują RIO, a w Olsztynie sędziowie wskazali, że właściwi są wojewodowie. Z czego wynika rozbieżność w orzecznictwie?
Argument przemawiający za tym, że rzekomo nadzór nad wszystkimi uchwałami ma wojewoda, bierze się stąd, że w ustawie z 2011 roku nowelizującej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jest przepis o zarządzeniach zastępczych. Zgodnie z tymi regulacjami wojewodowie musieli wydać zarządzenie zastępcze wobec gmin, które na czas nie podjęły odpowiednich uchwał. Musieli zatem wiedzieć, jakie uchwały zostały podjęte, a jakie nie. W konsekwencji niektórzy uważają, że jeżeli wojewoda miał wydawać zarządzenia zastępcze w danym zakresie, to winien w nim mieć status organu nadzoru. Moim zdaniem taka argumentacja jest błędna. O tym, jakie uchwały zostały podjęte przez gminę, a jakie nie, wojewoda mógł się dowiedzieć choćby z wojewódzkiego dziennika urzędowego, który sam wydaje. A to, że ktoś wydaje zarządzenie zastępcze, nie jest równoznaczne z tym, że sprawuje nadzór nad poprawnością uchwał podejmowanych w tym zakresie.