Deweloperzy: niedozwolone klauzule w umowach z kupującymi pod lupą UOKIK

Zmiana metrażu lokalu i zwrot wpłaconych pieniędzy bez odsetek – to dwa z wielu stosowanych przez deweloperów postanowień, które naruszają prawo

Publikacja: 25.10.2011 08:29

Pod lupą UOKiK znalazło się 93 deweloperów, urząd zakwestionował praktyki aż 89 z nich

Pod lupą UOKiK znalazło się 93 deweloperów, urząd zakwestionował praktyki aż 89 z nich

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolował wzory umów stosowane przez sześciu deweloperów z całej Polski. Pod lupą znalazły się: Constructa Plus w Poznaniu, Iławskie Przedsiębiorstwo Budowlane IPB, Novum Management w Kaliszu, Poz Bruk Poznańskie Nieruchomości w Sobocie, Produkt w Olsztynie oraz Studio 3 Investment w Łodzi.

Prezes UOKiK doszukał się we wzorcach umów tych przedsiębiorców nieprawidłowości. Zakwestionował m.in. postanowienia stosowane przez Constructa Plus dające deweloperowi prawo do zmiany metrażu mieszkania bez możliwości odstąpienia konsumenta od kontraktu.

Zgodnie z prawem jednak powierzchnia lokalu jest istotnym warunkiem umowy, dlatego jeśli się zmienia, konsument powinien mieć możliwość odstąpienia od kontraktu.

Kolejne zarzuty dotyczą postanowień stosowanych przez Poz Bruk Poznańskie Nieruchomości. Zgodnie z jednym z nich w razie odstąpienia kupującego od umowy wskutek jej niewykonania lub nienależytego wykonania przez dewelopera przedsiębiorca miał prawo zwrócić wpłacone przez konsumenta pieniądze tylko w nominalnej wysokości – czyli bez odsetek.

Tymczasem zgodnie z klauzulą wpisaną do rejestru (prowadzonego przez UOKiK) w razie zerwania umowy przedsiębiorca powinien zwrócić klientowi pieniądze wraz z odpowiednią rekompensatą, np. w formie odsetek umownych.

Wątpliwość prezesa UOKiK wzbudziły także postanowienia stosowane przez Iławskie Przedsiębiorstwo Budowlane IPB. Jedno z nich przewiduje, że klient może odstąpić od umowy dopiero wówczas, gdy deweloper spóźnia się z oddaniem budynku o ponad 90 dni.

Prezes UOKiK podkreślił, że każda zwłoka jest nienależytym wykonaniem umowy i niedotrzymaniem jej warunków. Dlatego bez względu na długość opóźnienia konsument powinien mieć możliwość zrezygnowania z umowy.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Z tego powodu trzech deweloperów zobowiązało się do zmiany kwestionowanych postanowień. Na pozostałych zaś nałożono kary finansowe w łącznej wysokości 53,5 tys. zł.


Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolował wzory umów stosowane przez sześciu deweloperów z całej Polski. Pod lupą znalazły się: Constructa Plus w Poznaniu, Iławskie Przedsiębiorstwo Budowlane IPB, Novum Management w Kaliszu, Poz Bruk Poznańskie Nieruchomości w Sobocie, Produkt w Olsztynie oraz Studio 3 Investment w Łodzi.

Prezes UOKiK doszukał się we wzorcach umów tych przedsiębiorców nieprawidłowości. Zakwestionował m.in. postanowienia stosowane przez Constructa Plus dające deweloperowi prawo do zmiany metrażu mieszkania bez możliwości odstąpienia konsumenta od kontraktu.

Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem