Jak dokonać rejestracji strony w Internecie

Skoro sądy uznają publikacje ukazujące się w Internecie za dzienniki lub czasopisma, to warto rozważyć, czy nie lepiej dla świętego spokoju je zarejestrować.

Publikacja: 20.05.2011 02:05

Tak, jak pisałem wcześniej, obowiązek rejestracji treści ukazujących się w Internecie jako dzienniki lub czasopisma budzi wiele wątpliwości prawnych. Niemniej jednak nie sposób przejść obojętnie nad wyrokami, które uznawały, że obowiązek taki istnieje.

Dlatego też tym, którzy zdecydują się na ten krok, podpowiadam, jak przejść procedurę rejestracyjną.

Co mówi przepis

Art. 20

Prawa Prasowego

1. Wydawanie dziennika lub czasopisma wymaga rejestracji w sądzie wojewódzkim właściwym miejscowo dla siedziby wydawcy, zwanym dalej „organem rejestracyjnym”.

Do postępowania w tych sprawach stosuje się przepisy kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym, ze zmianami wynikającymi z niniejszej ustawy.

2. Wniosek o rejestrację, o której mowa w ust. 1, powinien zawierać:

1) tytuł dziennika lub czasopisma oraz siedzibę i dokładny adres redakcji,

2) dane osobowe redaktora naczelnego,

3) określenie wydawcy, jego siedzibę i dokładny adres,

4) częstotliwość ukazywania się dziennika lub czasopisma.

3. Postanowienia zarządzające wpis do rejestru sąd uzasadnia tylko na wniosek.

4. Wydawanie dziennika lub czasopisma można rozpocząć, jeżeli organ rejestracyjny nie rozstrzygnął wniosku o rejestrację w ciągu 30 dni od jego zgłoszenia.

5. O zmianie danych, o których mowa w ust. 2, należy zawiadomić niezwłocznie organ rejestracyjny.

Osoba, która zdecyduje się na rejestrację swej strony, najpierw musi się zastanowić, jak często będzie ją aktualizować (w prawie prasowym mowa jest o częstotliwości ukazywania się).

Jeśli raz w tygodniu lub rzadziej, to powinna zgłosić wydawanie czasopisma. Jeśli częściej – to dziennika. Później trzeba wybrać tytuł dziennika lub czasopisma. Musi być unikalny.

Co mówi przepis

Art. 21 pr. pr.

Organ rejestracyjny odmówi rejestracji, jeżeli wniosek nie zawiera danych, o których mowa w art. 20 ust. 2, lub jej udzielenie stanowiłoby naruszenie prawa do ochrony nazwy istniejącego już tytułu prasowego.

Jeśli więc zgłosimy do rejestracji tytuł już zarejestrowany, to musimy się liczyć z odmową ze strony sądu. Tytuł może się pokrywać z adresem internetowym, ale nie musi.

Przykład

Prowadzący serwis internetowy „Problemy rodem z Brześcia” może zarejestrować dziennik pod tym właśnie tytułem.

Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby zamiast tego zgłosił tytuł odpowiadający nazwie domeny: www.prbrz.pl.

Kolejny krok to wybranie redaktora naczelnego. Musi nim być osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. Nic nie stoi na przeszkodzie, by był nim sam wydawca.

We wniosku o rejestrację trzeba możliwie dokładnie przedstawić informacje o redaktorze naczelnym i wydawcy.

Sąd może oczekiwać podania jego imienia i nazwiska, adresu zamieszkania, obywatelstwa itd. Wymogi dotyczące tego, kto może zostać redaktorem naczelnym, wynikają z art. 25 pr. pr.

Co mówi przepis

Art. 25 pr. pr.

1. Redakcją kieruje redaktor naczelny.

2. Redaktorem naczelnym dziennika lub czasopisma może być osoba, która ma pełną zdolność do czynności prawnych, posiada obywatelstwo polskie i nie jest pozbawiona praw publicznych.

3. Redaktorem naczelnym dziennika lub czasopisma nie może być osoba skazana za zbrodnie przeciwko podstawowym interesom politycznym i gospodarczym Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, jeżeli nie upłynął okres dziesięciu lat od zakończenia odbywania kary, oraz osoba skazana za występki tego samego rodzaju, jeżeli nie upłynął okres trzech lat od zakończenia odbywania kary, osoba skazana za przestępstwo popełnione z niskich pobudek, a także osoba, która co najmniej trzykrotnie była karana za przestępstwa określone w ustawie – Prawo prasowe. Organ rejestracyjny w uzgodnieniu z ministrem spraw zagranicznych może zwolnić redaktora naczelnego od wymogu posiadania obywatelstwa polskiego.

Niektóre sądy wymagają dołączenia do wniosku kserokopii dowodu osobistego redaktora naczelnego. Podobny wymóg może dotyczyć wydawcy – jeśli jest nim przedsiębiorca, to sąd może zażądać np. odpisu z ewidencji działalności gospodarczej (chociaż żądanie takie nie wynika z ustawy).

Wniosek o rejestrację składa się w wydziale cywilnym sądu okręgowego właściwego dla miejsca zamieszkania (siedziby) wydawcy. Poza danymi osobowymi redaktora naczelnego, tytułem dziennika lub czasopisma, określeniem wydawcy i wskazaniem częstotliwości ukazywania się trzeba w nim też podać dokładny adres redakcji, wydawcy i zamieszkania redaktora naczelnego.

W praktyce często będzie to jeden adres: zamieszkania osoby rejestrującej swój serwis. We wniosku dobrze będzie zaznaczyć, że chodzi o dziennik lub czasopismo internetowe i wskazać domenę, pod jaką będzie się ukazywać.

Przykład

Serwis internetowy jest prowadzony przez osobę fizyczną. Jest ona zarówno redaktorem naczelnym, jak i wydawcą.

Musi więc wskazać te same dane. Jako adres wydawcy wskaże również adres zamieszkania. Ten sam adres poda jako adres redakcji.

Do wniosku trzeba dołączyć dokument potwierdzający przelanie na konto sądu opłaty sądowej w wysokości 40 zł (lub nakleić na wniosek znaczki skarbowe).

Sąd powinien wydać postanowienie o wpisie do rejestru w ciągu 30 dni. Można jednak się spotkać z odmową, i to nie tylko z powodu niekompletności wniosku.

Chociaż bowiem niektóre sądy skazują za brak rejestracji, inne jej odmawiają, uznając, że strona internetowa nie może być traktowana jako dziennik lub czasopismo. Taka odmowa może chronić przed skazaniem za brak rejestracji.

Wzór wniosku o zarejestrowanie dziennika lub czasopisma


 

…………………….., dnia …………….

(miejscowość)

 

Sąd Okręgowy w Warszawie

VII Wydział Cywilny Rejestrowy

al. Solidarności 127

00-898 Warszawa

 

WNIOSEK O REJESTRACJĘ CZASOPISMA/DZIENNIKA

Wnoszę o zarejestrowanie czasopisma/dziennika pt. „……............

(tytuł)

...........................…”

 

i wpisanie do rejestru dzienników i czasopism tytułu prasowego niżej wymienionych danych:

rubryka 3: ……………….........

(tytuł)

......................................................................................,

 

……………………………..………

(adres siedziby redakcji)

………………………………………………………….

rubryka 4: ………………

(dane osobowe redaktora naczelnego i jego obywatelstwo)

.................

 

rubryka 5: ………………………………

(nazwa i adres siedziby wydawcy)

………………………..............

 

rubryka 6: ……………………………

(częstotliwość ukazywania się czasopisma/dziennika)

…………

 

rubryka 9: …………………………………………………………

(uwagi)

……………………………………………….

 

……………………………………………………………….

(podpis wydawcy lub pełnomocnika)

………………………………………………………...

(w przypadku s. c., sp. z o. o., Stowarzyszenia itp. podpis/y osoby/osób uprawnionej/ych zgodnie z Działem 2 KRS)

Załączniki:

1.  opłata w wysokości 40,00 złotych w znakach sądowych lub w kasie tut. Sądu lub na numer konta NBP Oddział Warszawa nr: 07101010100402112231000000

2. aktualny odpis z KRS za ostatnie trzy miesiące poświadczony notarialnie za zgodność z oryginałem lub aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej

3. pełnomocnictwo z dowodem opłaty

 

Wzór pochodzi ze strony internetowej Sądu Okręgowego w Warszawie: www.warszawa.so.gov.pl/wzory.html

Czytaj dalej w rozdziale

»

Kiedy trzeba zarejestrować własną stronę internetową

:

 

Spis treści całego poradnika

 

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów