Nie będzie bałaganu w TV

Zmiana nadajników w stolicy. Telewizje likwidują anteny na Pałacu Kultury

Publikacja: 19.05.2008 03:33

Polsat dostanie nowe częstotliwości po wyłączeniu nadajników na Pałacu Kultury i Nauki – ustaliła „Rz”. Dotychczas największe telewizje obawiały się, że tak się nie stanie i w konsekwencji po przeniesieniu ich nadawania z PKiN do Raszyna część widzów w Warszawie może stracić możliwość odbierania ich programów.

Tak źle jednak nie będzie, bo – jak dowiedziała się „Rz” – czarny dla nadawców scenariusz polegający na przeniesieniu nadawania ich kanałów z PKiN do Raszyna bez zmieniania częstotliwości nie jest już aktualny. TVP, Polsat, TVN, TV 4 i TV Puls muszą jeszcze w tym roku przestać nadawać z masztu na Pałacu Kultury. PKiN jako obiekt nadawczy wkrótce straci sens, bo w Warszawie powstaje coraz więcej wysokościowców i prowadzenie emisji z pałacu będzie utrudnione. Dlatego wszyscy muszą się przenieść do Raszyna. Operacja planowana jest na lipiec.

Według specjalistów naziemnie (czyli nie przez platformę i nie przez kablówkę) w Warszawie telewizję odbiera wcale niemało osób, bo ok. połowy gospodarstw domowych. Problem w tym, że jeśli Polsat i TVN przeniosą nadawanie do Raszyna na obecnie posiadanych częstotliwościach, mogą stracić zasięg w północnej części miasta.

Nadawcy zaczęli więc sprawdzać, skąd mogliby nadawać alternatywnie. Niedopuszczalny przez urzędy i telewizje scenariusz, czyli sytuacja, w której jeden nadawca nadaje z nadajnika zlokalizowanego po jednej stronie miasta, a inny z innej, mógłby spowodować chaos.

Polsat zabiega jednak o to, żeby otrzymać od UKE i KRRiT nowe, niewykorzystywane dziś częstotliwości i nadawać z Raszyna na tzw. kanale 44, co gwarantowałoby mu czterokrotny wzrost mocy nadawania i tym samym zmniejszało ryzyko utraty zasięgu po przenosinach do Raszyna. Zwolnione przez Polsat częstotliwości zyskałby TVN, który dzięki temu dziesięciokrotnie zwiększyłby moc nadawania.

Niespodziewanie dla nadawców prezes UKE Anna Streżyńska przeznaczyła jednak interesujące Polsat częstotliwości dla... przygotowywanej do startu telewizji mobilnej. – Kanał 44 nagle pojawił się w dokumentacji przetargu na DVB-H. Polsat wystąpił więc o kanał 44 do KRRiT. Teraz wszystko zależy od tego, czy KRRiT przyjmie nasz wniosek i wystąpi w tej sprawie do UKE – mówi Adam Brodziak, dyrektor techniczny Polsatu.

– Kanał 44 będzie przeznaczony dla telewizji analogowej, czyli dla Raszyna – zapewnia „Rz” Jacek Strzałkowski, rzecznik UKE. Nadawcom sprzyja też KRRiT, która uczestniczy w procesie, bo zmiany częstotliwości nadawcy muszą mieć wpisane w koncesje. – Polsat dostanie kanał 44, TVN – obecne częstotliwości Polsatu – mówi Witold Kołodziejski, przewodniczący KRRiT.

Polsat dostanie nowe częstotliwości po wyłączeniu nadajników na Pałacu Kultury i Nauki – ustaliła „Rz”. Dotychczas największe telewizje obawiały się, że tak się nie stanie i w konsekwencji po przeniesieniu ich nadawania z PKiN do Raszyna część widzów w Warszawie może stracić możliwość odbierania ich programów.

Tak źle jednak nie będzie, bo – jak dowiedziała się „Rz” – czarny dla nadawców scenariusz polegający na przeniesieniu nadawania ich kanałów z PKiN do Raszyna bez zmieniania częstotliwości nie jest już aktualny. TVP, Polsat, TVN, TV 4 i TV Puls muszą jeszcze w tym roku przestać nadawać z masztu na Pałacu Kultury. PKiN jako obiekt nadawczy wkrótce straci sens, bo w Warszawie powstaje coraz więcej wysokościowców i prowadzenie emisji z pałacu będzie utrudnione. Dlatego wszyscy muszą się przenieść do Raszyna. Operacja planowana jest na lipiec.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie