Dobry rok radia

Mimo zawirowań w gospodarce nadawcy mają za sobą dobry rok. Ten może przynieść zmiany

Publikacja: 11.01.2012 01:35

Dobry rok radia

Foto: Fotorzepa, Danuta Matloch

Li­de­rem ra­dio­wej słu­chal­no­ści w 2011 ro­ku by­ła jak zwykle w ostatnich latach kra­kow­ska roz­gło­śnia RMF FM – wy­ni­ka z ba­da­nia RadioTrack fir­my MillwardBrown SMG/KRC. Sta­cja za­mknę­ła jed­nak rok wy­ni­kiem gor­szym niż w 2010 r., bo jej udział w ogól­no­pol­skim ryn­ku słu­chal­no­ści wy­niósł 26 proc., a rok wcze­śniej się­gał 27,3 proc. Mi­mo spad­ku, któ­ry był dla bran­ży za­sko­cze­niem po okre­sach bi­cia hi­sto­rycz­nych re­kor­dów au­dy­to­rium przez RMF FM rok wcze­śniej, zda­niem eks­per­tów li­de­ro­wi nic nie gro­zi.

410 mln zł wyniosły przychody reklamowe radia w Polsce po trzech kwartałach 2011 roku według Starlinka

– To by­ło ta­kie na­tu­ral­ne wah­nię­cie, po któ­rym wy­ni­ki wró­ci­ły do nor­my. We­dług mnie w tym ro­ku sy­tu­acja bę­dzie sta­bil­na – mo­gą się zda­rzyć ja­kieś zmiany w jed­ną lub dru­gą stro­nę, ale nie­wiel­kie – mó­wi Al­fred Ej­smont, dy­rek­tor ds. ra­dia, out­do­oru i ki­na w do­mu me­dio­wym Uni­ver­sal McCann.

Bran­ża li­czy­ła też na zwyż­ko­wą ten­den­cję naj­więk­szej kon­ku­ren­cji RMF – Ra­dia Zet, kiedy pod ko­niec ro­ku jej wy­ni­ki lek­ko się po­pra­wi­ły. Ca­ło­rocz­nie słu­chal­ność Ze­tki się­gnę­ła 16,2 proc. przy 16,1 proc. rok wcze­śniej. – Wszy­scy li­czy­li, że ta róż­ni­ca do li­de­ra za­cznie się po­wo­li zmniejszać, bo jest jed­nak zbyt du­ża. W tym ro­ku w Ze­tce na­stą­pi­ło jed­nak wie­le zmian (zmie­nił się m.in. re­dak­tor na­czel­ny ra­dia – no­wym zo­stał Ra­fał Olej­ni­czak – red.), a mi­mo to nie do­szło do zmiany wy­ni­ków roz­gło­śni, co po­ka­zu­je, że je­go au­dy­to­rium jest lo­jal­ne i się utrzy­ma­ło – za­uwa­ża Ej­smont.

Ko­lej­ny do­bry rok ma za so­bą pu­blicz­na Trój­ka, któ­rej wy­nik wzrósł rok do ro­ku z 7,5 proc. do 8,2 proc.

Wzrost w reklamie

Ja­ko ca­ła bran­ża ra­diow­cy nie mo­gą też na­rze­kać na sy­tu­ację re­kla­mo­wą. Jak po­da­wał dom me­dio­wy Star­link, po trzech kwar­ta­łach 2011 r. (nie ma jesz­cze pod­su­mo­wa­nia dla ca­łe­go ro­ku – red.) wy­dat­ki na re­kla­mę ra­dio­wą wzro­sły o 8,5 proc. (do 410,1 mln zł) przy ca­łym ryn­ku re­kla­my ro­sną­cym w tem­pie 4,3 proc. A w sa­mym III kw. na­kła­dy na re­kla­mę w ete­rze wzro­sły rok do ro­ku aż o 14,8 proc. – Mia­ła na to wpływ bran­ża far­ma­ceu­tycz­na, któ­ra sta­ła się głów­nym ra­dio­wym re­kla­mo­daw­cą, pra­wie po­dwa­ja­jąc swo­je wy­dat­ki na pro­mo­cję w tym me­dium – tłu­ma­czył Ko­mi­tet Ba­dań Ra­dio­wych.

Trud­no prze­wi­dzieć, ja­kie w tym ro­ku bę­dą przy­cho­dy re­kla­mo­we. W związ­ku z kry­zy­sem w stre­fie eu­ro eks­per­ci wy­jąt­ko­wo nie są w sta­nie pre­cy­zyj­nie pro­gno­zo­wać ryn­ku re­kla­my. Pew­ne jest, że o je­go przy­szło­rocz­nym kształ­cie za­de­cy­du­je dru­ga po­ło­wa ro­ku. Pierw­sza wy­pad­nie ra­czej za­do­wa­la­ją­co z uwa­gi na zbli­ża­ją­ce się Eu­ro 2012.

Będzie cyfryzacja?

Ten rok mo­że stać się dla nadaw­ców ra­dio­wych prze­ło­mo­wy z uwa­gi na roz­po­czę­te przez Kra­jo­wą Ra­dę Ra­dio­fo­nii i Te­le­wi­zji kon­sul­ta­cje w spra­wie uru­cho­mie­nia w Pol­sce na­ziem­ne­go ra­dia cy­fro­we­go. W kon­sul­ta­cjach już wzię­ło udział 21 firm i in­sty­tu­cji, czas na wy­sy­ła­nie opi­nii zo­stał na wnio­sek ko­lej­nych (m.in. Ago­ry, Eu­ro­ze­tu, RMF i Gru­py Ra­dio­wej Ti­me – red.) wy­dłu­żo­ny do 15 stycz­nia.

Cy­fro­we­go ra­dia w prze­ci­wień­stwie do te­le­wi­zji na­ziem­nej Pol­ska wpro­wa­dzać nie mu­si. Da­ło­by ono jed­nak ­szan­se kolejnym stacjom na nada­wa­nie na te­re­nie ca­łe­go kra­ju (obec­nie ma­ją ta­ką moż­li­wość tyl­ko czte­ry pro­gra­my Pol­skie­go Ra­dia, RMF FM, Ra­dio Zet i Ra­dio Ma­ry­ja).

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Coraz więcej cyfrowych słuchaczy

Rynek radiowy ciągle rośnie

Cy­fro­we ra­dio na­ziem­ne dzia­ła już w Sta­nach Zjed­no­czo­nych, a w Eu­ro­pie: m. in. w Wiel­kiej Bry­ta­nii, Szwaj­ca­rii, Ho­lan­dii, Fran­cji, Da­nii i Nor­we­gii.

Jak pro­gno­zo­wa­ł instytut ABI Re­se­arch, na ca­łym świe­cie w 2015 r. ra­dio w ten spo­sób bę­dzie od­bie­rać 200 mln lu­dzi. Przy­czy­ni się do te­go po­pu­la­ry­za­cja smart­fo­nów, któ­re bę­dą zdol­ne do do­bie­ra­nia ta­kie­go sy­gna­łu. Glo­bal­nie war­tość ca­łe­go ra­dio­we­go ryn­ku (opła­ty za ra­dio sa­te­li­tar­ne, wpły­wy re­kla­mo­we i z abo­na­men­tu) ma we­dług PricewaterhouseCoopers wzro­snąć w tym ro­ku o 3,7 proc., do 47,9 mld dol., a w 2015 ro­ku do­bić do 53,1 mld dol.

Li­de­rem ra­dio­wej słu­chal­no­ści w 2011 ro­ku by­ła jak zwykle w ostatnich latach kra­kow­ska roz­gło­śnia RMF FM – wy­ni­ka z ba­da­nia RadioTrack fir­my MillwardBrown SMG/KRC. Sta­cja za­mknę­ła jed­nak rok wy­ni­kiem gor­szym niż w 2010 r., bo jej udział w ogól­no­pol­skim ryn­ku słu­chal­no­ści wy­niósł 26 proc., a rok wcze­śniej się­gał 27,3 proc. Mi­mo spad­ku, któ­ry był dla bran­ży za­sko­cze­niem po okre­sach bi­cia hi­sto­rycz­nych re­kor­dów au­dy­to­rium przez RMF FM rok wcze­śniej, zda­niem eks­per­tów li­de­ro­wi nic nie gro­zi.

Pozostało 88% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie