Reklama
Rozwiń

Dobry rok radia

Mimo zawirowań w gospodarce nadawcy mają za sobą dobry rok. Ten może przynieść zmiany

Publikacja: 11.01.2012 01:35

Dobry rok radia

Foto: Fotorzepa, Danuta Matloch

Li­de­rem ra­dio­wej słu­chal­no­ści w 2011 ro­ku by­ła jak zwykle w ostatnich latach kra­kow­ska roz­gło­śnia RMF FM – wy­ni­ka z ba­da­nia RadioTrack fir­my MillwardBrown SMG/KRC. Sta­cja za­mknę­ła jed­nak rok wy­ni­kiem gor­szym niż w 2010 r., bo jej udział w ogól­no­pol­skim ryn­ku słu­chal­no­ści wy­niósł 26 proc., a rok wcze­śniej się­gał 27,3 proc. Mi­mo spad­ku, któ­ry był dla bran­ży za­sko­cze­niem po okre­sach bi­cia hi­sto­rycz­nych re­kor­dów au­dy­to­rium przez RMF FM rok wcze­śniej, zda­niem eks­per­tów li­de­ro­wi nic nie gro­zi.

410 mln zł wyniosły przychody reklamowe radia w Polsce po trzech kwartałach 2011 roku według Starlinka

– To by­ło ta­kie na­tu­ral­ne wah­nię­cie, po któ­rym wy­ni­ki wró­ci­ły do nor­my. We­dług mnie w tym ro­ku sy­tu­acja bę­dzie sta­bil­na – mo­gą się zda­rzyć ja­kieś zmiany w jed­ną lub dru­gą stro­nę, ale nie­wiel­kie – mó­wi Al­fred Ej­smont, dy­rek­tor ds. ra­dia, out­do­oru i ki­na w do­mu me­dio­wym Uni­ver­sal McCann.

Bran­ża li­czy­ła też na zwyż­ko­wą ten­den­cję naj­więk­szej kon­ku­ren­cji RMF – Ra­dia Zet, kiedy pod ko­niec ro­ku jej wy­ni­ki lek­ko się po­pra­wi­ły. Ca­ło­rocz­nie słu­chal­ność Ze­tki się­gnę­ła 16,2 proc. przy 16,1 proc. rok wcze­śniej. – Wszy­scy li­czy­li, że ta róż­ni­ca do li­de­ra za­cznie się po­wo­li zmniejszać, bo jest jed­nak zbyt du­ża. W tym ro­ku w Ze­tce na­stą­pi­ło jed­nak wie­le zmian (zmie­nił się m.in. re­dak­tor na­czel­ny ra­dia – no­wym zo­stał Ra­fał Olej­ni­czak – red.), a mi­mo to nie do­szło do zmiany wy­ni­ków roz­gło­śni, co po­ka­zu­je, że je­go au­dy­to­rium jest lo­jal­ne i się utrzy­ma­ło – za­uwa­ża Ej­smont.

Ko­lej­ny do­bry rok ma za so­bą pu­blicz­na Trój­ka, któ­rej wy­nik wzrósł rok do ro­ku z 7,5 proc. do 8,2 proc.

Reklama
Reklama

Wzrost w reklamie

Ja­ko ca­ła bran­ża ra­diow­cy nie mo­gą też na­rze­kać na sy­tu­ację re­kla­mo­wą. Jak po­da­wał dom me­dio­wy Star­link, po trzech kwar­ta­łach 2011 r. (nie ma jesz­cze pod­su­mo­wa­nia dla ca­łe­go ro­ku – red.) wy­dat­ki na re­kla­mę ra­dio­wą wzro­sły o 8,5 proc. (do 410,1 mln zł) przy ca­łym ryn­ku re­kla­my ro­sną­cym w tem­pie 4,3 proc. A w sa­mym III kw. na­kła­dy na re­kla­mę w ete­rze wzro­sły rok do ro­ku aż o 14,8 proc. – Mia­ła na to wpływ bran­ża far­ma­ceu­tycz­na, któ­ra sta­ła się głów­nym ra­dio­wym re­kla­mo­daw­cą, pra­wie po­dwa­ja­jąc swo­je wy­dat­ki na pro­mo­cję w tym me­dium – tłu­ma­czył Ko­mi­tet Ba­dań Ra­dio­wych.

Trud­no prze­wi­dzieć, ja­kie w tym ro­ku bę­dą przy­cho­dy re­kla­mo­we. W związ­ku z kry­zy­sem w stre­fie eu­ro eks­per­ci wy­jąt­ko­wo nie są w sta­nie pre­cy­zyj­nie pro­gno­zo­wać ryn­ku re­kla­my. Pew­ne jest, że o je­go przy­szło­rocz­nym kształ­cie za­de­cy­du­je dru­ga po­ło­wa ro­ku. Pierw­sza wy­pad­nie ra­czej za­do­wa­la­ją­co z uwa­gi na zbli­ża­ją­ce się Eu­ro 2012.

Będzie cyfryzacja?

Ten rok mo­że stać się dla nadaw­ców ra­dio­wych prze­ło­mo­wy z uwa­gi na roz­po­czę­te przez Kra­jo­wą Ra­dę Ra­dio­fo­nii i Te­le­wi­zji kon­sul­ta­cje w spra­wie uru­cho­mie­nia w Pol­sce na­ziem­ne­go ra­dia cy­fro­we­go. W kon­sul­ta­cjach już wzię­ło udział 21 firm i in­sty­tu­cji, czas na wy­sy­ła­nie opi­nii zo­stał na wnio­sek ko­lej­nych (m.in. Ago­ry, Eu­ro­ze­tu, RMF i Gru­py Ra­dio­wej Ti­me – red.) wy­dłu­żo­ny do 15 stycz­nia.

Cy­fro­we­go ra­dia w prze­ci­wień­stwie do te­le­wi­zji na­ziem­nej Pol­ska wpro­wa­dzać nie mu­si. Da­ło­by ono jed­nak ­szan­se kolejnym stacjom na nada­wa­nie na te­re­nie ca­łe­go kra­ju (obec­nie ma­ją ta­ką moż­li­wość tyl­ko czte­ry pro­gra­my Pol­skie­go Ra­dia, RMF FM, Ra­dio Zet i Ra­dio Ma­ry­ja).

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Coraz więcej cyfrowych słuchaczy

Reklama
Reklama

Rynek radiowy ciągle rośnie

Cy­fro­we ra­dio na­ziem­ne dzia­ła już w Sta­nach Zjed­no­czo­nych, a w Eu­ro­pie: m. in. w Wiel­kiej Bry­ta­nii, Szwaj­ca­rii, Ho­lan­dii, Fran­cji, Da­nii i Nor­we­gii.

Jak pro­gno­zo­wa­ł instytut ABI Re­se­arch, na ca­łym świe­cie w 2015 r. ra­dio w ten spo­sób bę­dzie od­bie­rać 200 mln lu­dzi. Przy­czy­ni się do te­go po­pu­la­ry­za­cja smart­fo­nów, któ­re bę­dą zdol­ne do do­bie­ra­nia ta­kie­go sy­gna­łu. Glo­bal­nie war­tość ca­łe­go ra­dio­we­go ryn­ku (opła­ty za ra­dio sa­te­li­tar­ne, wpły­wy re­kla­mo­we i z abo­na­men­tu) ma we­dług PricewaterhouseCoopers wzro­snąć w tym ro­ku o 3,7 proc., do 47,9 mld dol., a w 2015 ro­ku do­bić do 53,1 mld dol.

Li­de­rem ra­dio­wej słu­chal­no­ści w 2011 ro­ku by­ła jak zwykle w ostatnich latach kra­kow­ska roz­gło­śnia RMF FM – wy­ni­ka z ba­da­nia RadioTrack fir­my MillwardBrown SMG/KRC. Sta­cja za­mknę­ła jed­nak rok wy­ni­kiem gor­szym niż w 2010 r., bo jej udział w ogól­no­pol­skim ryn­ku słu­chal­no­ści wy­niósł 26 proc., a rok wcze­śniej się­gał 27,3 proc. Mi­mo spad­ku, któ­ry był dla bran­ży za­sko­cze­niem po okre­sach bi­cia hi­sto­rycz­nych re­kor­dów au­dy­to­rium przez RMF FM rok wcze­śniej, zda­niem eks­per­tów li­de­ro­wi nic nie gro­zi.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama