Reklama
Rozwiń

Czy dzięki nowym spotom Polacy zaczną płacić za radio i TVP

Zleceniodawca kampanii w radiu i telewizji mającej zawstydzić niepłacących abonamentu, nie ujawnia jej kosztów. Zdaniem ekspertów i tak nie przyniesie efektów

Publikacja: 16.01.2012 21:10

Czy dzięki nowym spotom Polacy zaczną płacić za radio i TVP

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Z danych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wynika, że abonamentu nie płaci ponad  65 proc. osób. Wpływy spadają z roku na rok – w zeszłym wyniosły 470 mln zł. KRRiT i Poczta Polska podejmują kolejne akcje społeczne mające na celu zahamowanie tej tendencji. Ostatnio przyłączył się do nich Związek Pracodawców Mediów Publicznych zrzeszający TVP, Polskie Radio i rozgłośnie regionalne. "Polska jest numerem jeden w niepłaceniu abonamentu radiowo-telewizyjnego. Zmień to (...) Popraw miejsce Polski w europejskim rankingu" – ten apel płynie ze spotów, które od kilku tygodni emitują publiczne radio i telewizja. Zamówił je ZPMP.

W klipach wypowiadają się obcokrajowcy, którzy wytykają Polakom niechlubne pierwsze miejsce wśród europejskich krajów w unikaniu płacenia abonamentu. – Naszym celem było pokazanie, że niepłacenie abonamentu jest niezgodne z prawem i standardami europejskimi – tłumaczy Marian Szołucha z ZPMP.

Spoty przygotowała agencja reklamowa Advertising. Radio i telewizja emitują je nieodpłatnie. Ile kosztowało przygotowanie kampanii? – Zdecydowaliśmy się nie ujawniać kosztorysu – mówi Szołucha.

W ramach kampanii TVP wyemituje od ośmiu do dziesięciu 30-sekundowych spotów dziennie od 26 grudnia do 14 lutego. Czas reklamowy w głównych antenach TVP kosztuje w zależności od godziny od kilku do nawet kilkudziesięciu tys. zł.

Polskie Radio wyemituje od sześciu do ośmiu 30-sekundowych spotów dziennie od  26 grudnia do 19 lutego.

Zdaniem prof. Jacka Dąbały kampania niespecjalnie przemawia do odbiorców. – Wiele osób czuje się nią nawet urażonych – mówi. – Dzięki temu może i zwraca uwagę na problem, ale nie sądzę, by przełożyło się to na płatności.

Dziś opłaty abonamentowe są pobierane od zarejestrowanych odbiorników radiowych i telewizyjnych. Rejestracji dokonuje się w urzędach pocztowych. W tym roku opłata RTV wynosi 18,50 zł.

Politycy i twórcy mieli własne pomysły na finansowanie mediów publicznych. Trzy lata temu w parlamencie przepadł jednak projekt gwarantujący mediom finansowanie z budżetu w wysokości 880 mln zł (nie zgodził się na to premier). Z kolei tzw. projekt twórców przewidywał powszechną opłatę audiowizualną w wysokości 8 zł, która byłaby uiszczana wraz z PIT przez każdego pracującego Polaka.

Na początku grudnia zeszłego roku przewodniczący KRRiT Jan Dworak przedstawił zarys nowego projektu nowelizacji ustawy medialnej, który przewiduje z kolei, by abonament płaciło każde gospodarstwo mające elektryczność.

– Najbardziej owocne byłoby, gdyby to premier i ministrowie wyszli i wytłumaczyli, dlaczego warto łożyć na media publiczne i jaka jest ich rola. Zwłaszcza że to premier kilka lat temu (w 2008 r. – red.) przekonywał, że abonamentu płacić nie trzeba – mówi prof. Dąbała.

Z danych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wynika, że abonamentu nie płaci ponad  65 proc. osób. Wpływy spadają z roku na rok – w zeszłym wyniosły 470 mln zł. KRRiT i Poczta Polska podejmują kolejne akcje społeczne mające na celu zahamowanie tej tendencji. Ostatnio przyłączył się do nich Związek Pracodawców Mediów Publicznych zrzeszający TVP, Polskie Radio i rozgłośnie regionalne. "Polska jest numerem jeden w niepłaceniu abonamentu radiowo-telewizyjnego. Zmień to (...) Popraw miejsce Polski w europejskim rankingu" – ten apel płynie ze spotów, które od kilku tygodni emitują publiczne radio i telewizja. Zamówił je ZPMP.

W klipach wypowiadają się obcokrajowcy, którzy wytykają Polakom niechlubne pierwsze miejsce wśród europejskich krajów w unikaniu płacenia abonamentu. – Naszym celem było pokazanie, że niepłacenie abonamentu jest niezgodne z prawem i standardami europejskimi – tłumaczy Marian Szołucha z ZPMP.

Spoty przygotowała agencja reklamowa Advertising. Radio i telewizja emitują je nieodpłatnie. Ile kosztowało przygotowanie kampanii? – Zdecydowaliśmy się nie ujawniać kosztorysu – mówi Szołucha.

W ramach kampanii TVP wyemituje od ośmiu do dziesięciu 30-sekundowych spotów dziennie od 26 grudnia do 14 lutego. Czas reklamowy w głównych antenach TVP kosztuje w zależności od godziny od kilku do nawet kilkudziesięciu tys. zł.

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji