Czy dzięki nowym spotom Polacy zaczną płacić za radio i TVP

Zleceniodawca kampanii w radiu i telewizji mającej zawstydzić niepłacących abonamentu, nie ujawnia jej kosztów. Zdaniem ekspertów i tak nie przyniesie efektów

Publikacja: 16.01.2012 21:10

Czy dzięki nowym spotom Polacy zaczną płacić za radio i TVP

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Z danych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wynika, że abonamentu nie płaci ponad  65 proc. osób. Wpływy spadają z roku na rok – w zeszłym wyniosły 470 mln zł. KRRiT i Poczta Polska podejmują kolejne akcje społeczne mające na celu zahamowanie tej tendencji. Ostatnio przyłączył się do nich Związek Pracodawców Mediów Publicznych zrzeszający TVP, Polskie Radio i rozgłośnie regionalne. "Polska jest numerem jeden w niepłaceniu abonamentu radiowo-telewizyjnego. Zmień to (...) Popraw miejsce Polski w europejskim rankingu" – ten apel płynie ze spotów, które od kilku tygodni emitują publiczne radio i telewizja. Zamówił je ZPMP.

W klipach wypowiadają się obcokrajowcy, którzy wytykają Polakom niechlubne pierwsze miejsce wśród europejskich krajów w unikaniu płacenia abonamentu. – Naszym celem było pokazanie, że niepłacenie abonamentu jest niezgodne z prawem i standardami europejskimi – tłumaczy Marian Szołucha z ZPMP.

Spoty przygotowała agencja reklamowa Advertising. Radio i telewizja emitują je nieodpłatnie. Ile kosztowało przygotowanie kampanii? – Zdecydowaliśmy się nie ujawniać kosztorysu – mówi Szołucha.

W ramach kampanii TVP wyemituje od ośmiu do dziesięciu 30-sekundowych spotów dziennie od 26 grudnia do 14 lutego. Czas reklamowy w głównych antenach TVP kosztuje w zależności od godziny od kilku do nawet kilkudziesięciu tys. zł.

Polskie Radio wyemituje od sześciu do ośmiu 30-sekundowych spotów dziennie od  26 grudnia do 19 lutego.

Zdaniem prof. Jacka Dąbały kampania niespecjalnie przemawia do odbiorców. – Wiele osób czuje się nią nawet urażonych – mówi. – Dzięki temu może i zwraca uwagę na problem, ale nie sądzę, by przełożyło się to na płatności.

Dziś opłaty abonamentowe są pobierane od zarejestrowanych odbiorników radiowych i telewizyjnych. Rejestracji dokonuje się w urzędach pocztowych. W tym roku opłata RTV wynosi 18,50 zł.

Politycy i twórcy mieli własne pomysły na finansowanie mediów publicznych. Trzy lata temu w parlamencie przepadł jednak projekt gwarantujący mediom finansowanie z budżetu w wysokości 880 mln zł (nie zgodził się na to premier). Z kolei tzw. projekt twórców przewidywał powszechną opłatę audiowizualną w wysokości 8 zł, która byłaby uiszczana wraz z PIT przez każdego pracującego Polaka.

Na początku grudnia zeszłego roku przewodniczący KRRiT Jan Dworak przedstawił zarys nowego projektu nowelizacji ustawy medialnej, który przewiduje z kolei, by abonament płaciło każde gospodarstwo mające elektryczność.

– Najbardziej owocne byłoby, gdyby to premier i ministrowie wyszli i wytłumaczyli, dlaczego warto łożyć na media publiczne i jaka jest ich rola. Zwłaszcza że to premier kilka lat temu (w 2008 r. – red.) przekonywał, że abonamentu płacić nie trzeba – mówi prof. Dąbała.

Z danych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wynika, że abonamentu nie płaci ponad  65 proc. osób. Wpływy spadają z roku na rok – w zeszłym wyniosły 470 mln zł. KRRiT i Poczta Polska podejmują kolejne akcje społeczne mające na celu zahamowanie tej tendencji. Ostatnio przyłączył się do nich Związek Pracodawców Mediów Publicznych zrzeszający TVP, Polskie Radio i rozgłośnie regionalne. "Polska jest numerem jeden w niepłaceniu abonamentu radiowo-telewizyjnego. Zmień to (...) Popraw miejsce Polski w europejskim rankingu" – ten apel płynie ze spotów, które od kilku tygodni emitują publiczne radio i telewizja. Zamówił je ZPMP.

W klipach wypowiadają się obcokrajowcy, którzy wytykają Polakom niechlubne pierwsze miejsce wśród europejskich krajów w unikaniu płacenia abonamentu. – Naszym celem było pokazanie, że niepłacenie abonamentu jest niezgodne z prawem i standardami europejskimi – tłumaczy Marian Szołucha z ZPMP.

Spoty przygotowała agencja reklamowa Advertising. Radio i telewizja emitują je nieodpłatnie. Ile kosztowało przygotowanie kampanii? – Zdecydowaliśmy się nie ujawniać kosztorysu – mówi Szołucha.

W ramach kampanii TVP wyemituje od ośmiu do dziesięciu 30-sekundowych spotów dziennie od 26 grudnia do 14 lutego. Czas reklamowy w głównych antenach TVP kosztuje w zależności od godziny od kilku do nawet kilkudziesięciu tys. zł.

Media
Rosja wyrzuca moskiewskiego korespondenta „Le Monde”
Media
„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym tytułem prasowym w 2024 r.
Media
Rekordowe wyniki portalu wiescirolnicze.pl. Potężne wzrosty oglądalności
Media
Prezes Legimi: audyt potrwa do końca marca
Media
Sprzedaż TVN wchodzi w drugą fazę. Kto ubiega się o stację?