Spółka Info-TV-Operator (operator naziemnej telewizji mobilnej w Polsce) chce zacząć w tym roku testowanie technologii DAB+ wspólnie z Polskim Radiem. To drugi po Emitelu operator, który decyduje się na testy tej technologii, chociaż cyfrowym radiem naziemnym nie są zainteresowani komercyjni nadawcy radiowi.

Mimo to m.in. w Kielcach i okolicach wciąż trwa eksperymentalna emisja cyfrowego radia w tym formacie prowadzona przez Emitela. Nadawane jest tam Radio Kielce i pięć ogólnopolskich programów Polskiego Radia. W lipcu Emitel zakończył natomiast testy cyfrowego radia naziemnego z nadajnika na Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie (trwały od listopada 2009 r.), bo na początku roku najwięksi komercyjni nadawcy w ramach konsultacji zorganizowanych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji uznali, że taka usługa im się nie opłaca (nowe częstotliwości oznaczałyby dla nich dodatkowe opłaty, a rynek reklamy pozostałby taki sam jak dzisiaj) i nie są zainteresowani wdrażaniem jej w komercyjnym kształcie. Z badań, jakie zlecili TNS OBOP, wynika też, że przy koszcie urządzenia do odbioru takiej usługi na poziomie ok. 350 zł wymiana urządzeń na cyfrowe kosztowałaby Polaków 16 mld zł (5 mld zł, gdyby każde gospodarstwo wymieniło jeden odbiornik), a oni nie są gotowi na taki wydatek.

– Rozgłośnie komercyjne na razie nie widzą interesu w tym, żeby rozpoczynać proces cyfryzacji, bo to otworzyłoby ogólnopolski rynek dla nowych nadawców, co z kolei oznaczałoby rozdrobnienie rynku reklamowego – przyznaje Waldemar Sromek, rzecznik Emitela.

Mimo to operatorzy ciągną testy, bo światełkiem w tunelu okazuje się być Polskie Radio. Już przed Euro 2012 chciało uruchomić cyfrowe nadawanie w czterech aglomeracjach i potem je kontynuować. Nic takiego się nie stało, bo spółce zabrakło pieniędzy. W rozmowie z „Rz" Jan Dworak, przewodniczący KRRiT, zapowiedział jednak, że rada będzie wspierać radio w tych planach, bo wpływy z abonamentu w tym roku wyniosą więcej, niż prognozowano. I na to liczą operatorzy. – Gdyby te pomysły wypaliły, mogłoby się stać tak, że Polskie Radio pociągnęłoby za sobą kolejnych nadawców – uważa Sromek.

Mirosław Janisiewicz z rady nadzorczej Info-TV-Operatora wypowiada się w podobnym tonie. – Polskie Radio, które rozważa komercyjne wykorzystanie tych częstotliwości, zaprosiło nas do testów. Prowadząc je, zdobywamy nową wiedzę i umiejętności, które mogą okazać się bardzo przydatne, gdyby w Polsce doszło kiedyś do uruchomienia naziemnego radia cyfrowego – mówi.