Naziemna telewizja cyfrowa już dla wszystkich

W tym tygodniu Krajowa Rada może wybrać dwie ostatnie stacje, które trafią do oferty naziemnej telewizji cyfrowej. Odbiera ją już cała Polska.

Publikacja: 29.07.2013 00:31

Naziemna telewizja cyfrowa już dla wszystkich

Foto: Bloomberg

W zasięgu naziemnej telewizji cyfrowej jest już od tygodnia cały kraj, ale jej oferta w przyszłym roku jeszcze się wzbogaci o cztery stacje. Wtedy będzie można za darmo oglądać wszędzie 23, a nie 19 stacji, jak obecnie. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji już wcześniej wybrała dwa kanały (TV Trwam i dziecięcą stację TVP ABC), które dołączą do pakietów naziemnej telewizji cyfrowej wiosną przyszłego roku. Kolejne dwa na razie ostatnie kanały miała wybrać w piątek, jeszcze przed wakacjami parlamentarnymi, ale nie zdążyła. – Nie wykluczam, że do ich wyboru dojdzie w tym tygodniu – mówi „Rz" Jan Dworak, przewodniczący KRRiT. Rada od początku zapowiadała, że analiza będzie trwała długo, bo chętnych do ostatnich miejsc na cyfrowych multipleksach jest bardzo dużo.

A to dlatego, że bardzo możliwe, iż rozdawane są właśnie ostatnie miejsca w cyfrowych pakietach. Wprawdzie przejście z analogu na cyfrę zwolniło dodatkowe częstotliwości, ale na razie nie wiadomo, na co zostaną przeznaczone. W Europie część dużych graczy opowiada się za przeznaczeniem ich na nowoczesne technologie szerokopasmowe, część: na kolejne cyfrowe stacje telewizyjne.

Wybierane teraz przez KRRiT nowe cyfrowe kanały ruszą w czasie, gdy naziemna telewizja cyfrowa będzie już na polskim rynku na dobre zadomowiona. Od tygodnia mogą ją już bowiem oglądać prawie wszyscy Polacy. Ostatnie wyłączenia analogowego nadawania odbyły się w Giżycku, Leżajsku, Jeleniej Górze i Ostrołęce w ostatni wtorek i objęły ok. 2 mln osób.

Koniec telewizji analogowej w Polsce. Wyłączono ostatnie odbiorniki! This browser does not support the iframe element.

Żeby zmobilizować odpornych na nowinki widzów do przystosowania telewizorów do odbierania obrazu i dźwięku w nowocześniejszej technologii, rozwieszono 40 tys. plakatów informujących o zachodzących zmianach i rozdano 500 tys. ulotek. TVP zorganizowała 76 miasteczek cyfrowych, w których można było osobiście zasięgnąć porad ekspertów, a na samych tylko obszarach objętych dwoma pierwszymi etapami odłączeń wysłano do widzów ponad 2,5 mln listów informacyjnych. Jak podaje resort administracji i cyfryzacji, na specjalną infolinię od chwili jej uruchomienia zadzwoniono z pytaniami ponad 67 tys. razy.

Obecnie w zasięgu naziemnej telewizji cyfrowej jest 99,5 proc. Polaków. Z danych badającej telewizyjny rynek firmy Nielsen Audience Measurement wynika, że faktycznie jest ona oglądana w ok. jednej trzeciej polskich domów.

Nie ma na razie decyzji o uruchamianiu kolejnych cyfrowych multipleksów telewizyjnych, za to nowo powstałe kanały nadawane w ramach tej usługi dobrze radzą sobie i pod względem oglądalności, i reklam. Nowe, małe na razie stacje nadawane w ramach naziemnej telewizji cyfrowej odbierają widownię oraz czas reklamowy największym graczom. – W związku ze spadającą oglądalnością głównych stacji, do końca tego roku reklamodawcy będą się borykać z problemami związanymi z realizacją kampanii w stacjach ogólnopolskich. Szansą są z pewnością nowe kanały obecne na multipleksach, dostępne w ofertach pakietowych nadawców telewizyjnych (bo to biura reklamy dużych nadawców obsługują część z tych kanałów – red.) – komentuje Lidia Kacprzycka, dyrektor zarządzająca domu mediowego Starlink.

Starlink podaje, że do największych wygranych procesu cyfryzacji należą TV4 i TV Puls. – Dzięki temu, że znalazły się na multipleksach, zyskały ogólnopolski zasięg i możliwość konkurowania o widownię ze stacjami wielkiej czwórki. Widownię zyskały także zupełnie nowe kanały, dotychczas w większości niedostępne dla odbiorców analogowych. Łącznie stacje te miały w I półroczu 6 proc. udziału w widowni w wieku 16–49 lat (czyli w najbardziej interesującej reklamodawców grupie – red.). Dobrze radzą sobie zwłaszcza stacje muzyczne (Polo TV i Eska TV z reklamowego portfolio firmy Atmedia), widzów szybko zyskują też zupełnie nowe kanały, jak Puls 2 (portfolio TVN) czy ATM Rozrywka (Polsat) – podaje Starlink.

W porównaniu z innymi europejskimi krajami oferta cyfrowych stacji nadawanych naziemnie jest w Polsce raczej skromna. Mamy ich mniej więcej tyle co Cypryjczycy, Czesi, Islandczycy i Belgowie, ale znacznie mniej niż Włosi (mają ich aż 118), Łotysze (85 stacji), Brytyjczycy (79) czy Maltańczycy (67).

Naziemne kanały cyfrowe rosną w siłę wszędzie na świecie, bo naziemną telewizję cyfrową wdrażają wszystkie państwa na świecie. W tym roku będzie ją odbierać 18 proc. domów na świecie (czyli 211 mln gospodarstw), a za pięć lat: już 35 proc. (czyli 552 mln). Naziemna telewizja cyfrowa będzie w 2013 r. jedynym źródłem sygnału telewizyjnego dla 185 mln domostw, a w 2018 roku:  już dla 380 mln domów.

Nowe stacje zdobywają rynek

Obecnie w ofercie naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce jest 19 stacji, nadawanych w trzech pakietach. Na niektórych obszarach kraju z powodów niezależnych od nadawców (to głównie ukształtowanie terenu) widzowie mogą odbierać tylko stacje z pakietu TVP (czyli TVP 1, TVP 2 HD, TVP Info, TVP Kultura, TVP Historia, TVP Polonia i TVP Rozrywka). Od wiosny przyszłego roku do oferty dołączy także TV Trwam oraz dziecięcy kanał TVP ABC. W KRRiT trwa jeszcze wybieranie ostatnich dwóch nowych kanałów. Najwięcej chętnych było do nadawania stacji edukacyjno-poznawczej. Są to: Discovery Polska (z kanałem DMAX), Edusat, TVR (zaproponowała kanał TVE), Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe (kanał TV Spectrum), należąca do giełdowej Platformy Mediowej Point Group spółka MediaWorks, 4Fun Media (jej wniosek już przepadł z przyczyn formalnych), TVS (dawna TV Silesia) oraz Apella – firma powiązana z wydawcą tygodnika „Sieci". O miejsce dla stacji filmowej rywalizują cztery firmy: spółka TV Film, założona przez ZPR, Stowarzyszenie Filmowców Polskich oraz dystrybutora filmowego Kino Świat, Stopklatka (spółka Kina Polska TV, którą ma współfinansować w tym zakresie Agora), Polsat i Mediasat. Wśród nowych kanałów nadawanych naziemnie cyfrowo po I półroczu najwyższy udział w ogólnopolskiej widowni miała stacja TVN7 – wynikało z danych Nielsen Audience Measurement. TVN 7 miał w tym czasie  3,58 proc. udziału w ogólnopolskim rynku oglądalności telewizyjnej. Kolejne były TVP Info z udziałem na poziomie 3,07 proc., a następne: TTV (0,91 proc.), Puls 2 (0,81 proc.), ATM Rozrywka (0,66 proc.), TVP Polonia (0,63 proc.) i Polo TV (0,62 proc.) – wynika z danych Nielsen Audience Measurement. Za nimi uplasowały się: Eska TV (0,51 proc.), TV 6 (0,47 proc.), TVP Kultura (0,36 proc.), ex aequo TVP Historia i Polsat Sport News (po 0,34 proc. udziału w rynku oglądalności) oraz TVP Rozrywka (0,17 proc.). Najwyższe udziały w ogólnopolskim rynku oglądalności wciąż mieli jednak w I półroczu dotychczasowi liderzy naziemnej telewizji: TVP1 (13,66 proc.), TVN (13,03 proc.), Polsat (12,57 proc.), TVP 2 (10,62 proc.), TV 4 (3,12 proc.) oraz TV Puls (2,94 proc.).– Proces cyfryzacji najbardziej dotknął głównych anten TVP oraz Polsatu. Stacje te miały do tej pory najsilniejszą pozycję wśród gospodarstw analogowych – podaje Starlink.

W zasięgu naziemnej telewizji cyfrowej jest już od tygodnia cały kraj, ale jej oferta w przyszłym roku jeszcze się wzbogaci o cztery stacje. Wtedy będzie można za darmo oglądać wszędzie 23, a nie 19 stacji, jak obecnie. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji już wcześniej wybrała dwa kanały (TV Trwam i dziecięcą stację TVP ABC), które dołączą do pakietów naziemnej telewizji cyfrowej wiosną przyszłego roku. Kolejne dwa na razie ostatnie kanały miała wybrać w piątek, jeszcze przed wakacjami parlamentarnymi, ale nie zdążyła. – Nie wykluczam, że do ich wyboru dojdzie w tym tygodniu – mówi „Rz" Jan Dworak, przewodniczący KRRiT. Rada od początku zapowiadała, że analiza będzie trwała długo, bo chętnych do ostatnich miejsc na cyfrowych multipleksach jest bardzo dużo.

Pozostało 88% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie