W zasięgu naziemnej telewizji cyfrowej jest już od tygodnia cały kraj, ale jej oferta w przyszłym roku jeszcze się wzbogaci o cztery stacje. Wtedy będzie można za darmo oglądać wszędzie 23, a nie 19 stacji, jak obecnie. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji już wcześniej wybrała dwa kanały (TV Trwam i dziecięcą stację TVP ABC), które dołączą do pakietów naziemnej telewizji cyfrowej wiosną przyszłego roku. Kolejne dwa na razie ostatnie kanały miała wybrać w piątek, jeszcze przed wakacjami parlamentarnymi, ale nie zdążyła. – Nie wykluczam, że do ich wyboru dojdzie w tym tygodniu – mówi „Rz" Jan Dworak, przewodniczący KRRiT. Rada od początku zapowiadała, że analiza będzie trwała długo, bo chętnych do ostatnich miejsc na cyfrowych multipleksach jest bardzo dużo.
A to dlatego, że bardzo możliwe, iż rozdawane są właśnie ostatnie miejsca w cyfrowych pakietach. Wprawdzie przejście z analogu na cyfrę zwolniło dodatkowe częstotliwości, ale na razie nie wiadomo, na co zostaną przeznaczone. W Europie część dużych graczy opowiada się za przeznaczeniem ich na nowoczesne technologie szerokopasmowe, część: na kolejne cyfrowe stacje telewizyjne.
Wybierane teraz przez KRRiT nowe cyfrowe kanały ruszą w czasie, gdy naziemna telewizja cyfrowa będzie już na polskim rynku na dobre zadomowiona. Od tygodnia mogą ją już bowiem oglądać prawie wszyscy Polacy. Ostatnie wyłączenia analogowego nadawania odbyły się w Giżycku, Leżajsku, Jeleniej Górze i Ostrołęce w ostatni wtorek i objęły ok. 2 mln osób.
Koniec telewizji analogowej w Polsce. Wyłączono ostatnie odbiorniki! This browser does not support the iframe element.
Żeby zmobilizować odpornych na nowinki widzów do przystosowania telewizorów do odbierania obrazu i dźwięku w nowocześniejszej technologii, rozwieszono 40 tys. plakatów informujących o zachodzących zmianach i rozdano 500 tys. ulotek. TVP zorganizowała 76 miasteczek cyfrowych, w których można było osobiście zasięgnąć porad ekspertów, a na samych tylko obszarach objętych dwoma pierwszymi etapami odłączeń wysłano do widzów ponad 2,5 mln listów informacyjnych. Jak podaje resort administracji i cyfryzacji, na specjalną infolinię od chwili jej uruchomienia zadzwoniono z pytaniami ponad 67 tys. razy.
Obecnie w zasięgu naziemnej telewizji cyfrowej jest 99,5 proc. Polaków. Z danych badającej telewizyjny rynek firmy Nielsen Audience Measurement wynika, że faktycznie jest ona oglądana w ok. jednej trzeciej polskich domów.