Reklama
Rozwiń
Reklama

Coraz więcej cyfrowych mediów

Mamy już cyfrową telewizję naziemną. Ten rok pokaże, czy na dobre ruszy w Polsce także cyfrowe radio naziemne

Publikacja: 14.03.2013 23:54

Dla słuchaczy korzyści ze startu takiej usługi byłyby wymierne. Tylko dzięki uruchomieniu jednego pakietu cyfrowych stacji zamiast obecnych siedmiu kanałów o zasięgu ogólnopolskim (RMF FM, Radio Zet, publiczne Jedynka, Dwójka, Trójka i Czwórka oraz Radio Maryja) mieliby ich kilkanaście (jeden cyfrowy pakiet mieści 12 stacji).

W Polsce możliwe jest uruchomienie aż siedmiu takich pakietów. Ale problem jest już ze startem pierwszego.

Nadawcy, zwłaszcza ci, których kanały nie docierają dziś do całego kraju (jak np. Radio Eska, RMF Classic, Tok FM, Chilli Zet czy Radio PiN), teoretycznie powinni być taką usługą zainteresowani. Jednak w większości nie są.

– Największe komercyjne grupy radiowe (Grupa Radiowa Agora, Eurozet, RMF FM i Grupa Radiowa Time – red.) wystosowały do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wspólne stanowisko w sprawie tej usługi. Mówimy w nim, że nie jesteśmy co do zasady przeciwni cyfrowemu radiu naziemnemu, ale uważamy, że dziś rynek nie jest w stanie sfinansować tej usługi – mówi Leszek Kozioł, prezes Radia Eska. – Widać też, że dystrybucja mediów zmierza ku zupełnie innym kanałom i tradycyjne nadawanie przestanie mieć znaczenie dominujące w perspektywie kilkunastu lat – dodaje.

Cyfrowe radio naziemne ma jednak i zwolenników, dzięki którym najprawdopodobniej ruszy ono w tym roku. Chętne do jego uruchomienia są firmy dosyłające radiowy sygnał, dla których ta usługa oznacza dodatkowe wpływy. Zarówno Emitel, jak i konkurencyjny Info TV Operator prowadzą już testy wspólnie z Polskim Radiem. To publiczny nadawca ruszy bowiem jako pierwszy w kraju z cyfrowymi kanałami.

Reklama
Reklama

– Chcemy w tym roku rozpocząć nadawanie w technologii DAB + naszych czterech ogólnopolskich programów i Radia dla Zagranicy w dwóch aglomeracjach miejskich: w woj. mazowieckim i na Śląsku – mówi Henryk Cichecki, członek zarządu Polskiego Radia, które ma rezerwację częstotliwości na to działanie. Na pozostałe miejsca KRRiT rozpisze konkurs. Nie wiadomo jednak, czy wystartuje w nim któryś prywatny nadawca.

Więcej w najnowszym Bloomberg Businessweek

Dla słuchaczy korzyści ze startu takiej usługi byłyby wymierne. Tylko dzięki uruchomieniu jednego pakietu cyfrowych stacji zamiast obecnych siedmiu kanałów o zasięgu ogólnopolskim (RMF FM, Radio Zet, publiczne Jedynka, Dwójka, Trójka i Czwórka oraz Radio Maryja) mieliby ich kilkanaście (jeden cyfrowy pakiet mieści 12 stacji).

W Polsce możliwe jest uruchomienie aż siedmiu takich pakietów. Ale problem jest już ze startem pierwszego.

Reklama
Media
Mroczna strona internetu. Darknet rośnie w siłę
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama