Reklama
Rozwiń
Reklama

Potencjał medialny tańca teraz warty 750 mln zł. Dorównuje żużlowi, wyprzedza MMA

Raport „Obecność i postrzeganie tańca w polskich mediach”, zrealizowany dla Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM), potwierdza potencjał sponsoringowy tańca szacowany na około 1 mld zł w kolejnych latach.

Publikacja: 08.11.2025 12:10

Potencjał medialny tańca teraz warty 750 mln zł. Dorównuje żużlowi, wyprzedza MMA

Impreza. Tańce

Foto: Adobe Stock

Najważniejsze wydaje się to, że taniec jest zjawiskiem wielowymiarowym, łączącym kulturę z rozrywką i sportem, i to przekłada się na jego popularność, potwierdzaną przez wysoką oglądalność takich programów jak choćby „Taniec z gwiazdami”, gdzie mistrzowie tańca występują z gwiazdami i celebrytami.

Reklama
Reklama

Taniec ma siłę pieniądza

A konkretnie? W okresie objętym badaniem IMM odnotował łącznie 78 tys. publikacji na temat tańca w mediach klasycznych. Szacunkowa wartość reklamowa treści w tym okresie wyniosła 746,8 mln zł. W porównaniu do innych dyscyplin sportowych wartość tańca była zbliżona do ekwiwalentu reklamowego przekazów o żużlu, a jednocześnie wyprzedziła takie sporty jak MMA i piłka ręczna.

Dlatego taniec w Polsce ma istotny potencjał sponsoringowy, szacowany na około 1 mld zł. Rosnąca medialność tego obszaru sztuki jest bezpośrednio związana z coraz większą obecnością programów telewizyjnych, formatów rozrywkowych i konkursów.

– Taniec pełni funkcję uniwersalnego języka emocji. Podkreśla wspólnotowość, różnorodność i siłę. Przekracza bariery komunikacyjne i granice społeczne, budując trwałe relacje między artystami, instytucjami i publicznością, a potencjał sponsoringowy tańca nieustannie wzrasta. W Polsce coraz wyraźniej zyskuje w wymiarach medialnym, emocjonalnym oraz angażującym, stając się atrakcyjną przestrzenią dla marek z sektora beauty, fashion, fitness czy lifestyle – mówi Sebastian Tomaszewski, ekspert ds. analiz, Instytut Monitorowania Mediów.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Widzieliśmy „Heweliusza”. Jak dochodzi do polskich katastrof?

Taniec i wizerunek

Kluczową zaletą tańca z perspektywy marketingowej jest jego potencjał wizerunkowy. Wiąże się on z takimi wartościami jak pasja, dyscyplina, współpraca, energia i estetyka. Co więcej, taniec oferuje markom unikalny kanał promocji z uwagi na to, że łatwo wpisuje się w strategie odpowiedzialności społecznej biznesu.

– Badania potencjału marketingowego i sponsoringowego sztuki wskazują kierunek przyszłości dla całego sektora artystycznego. Dotychczas wiele dyscyplin, stroniąc od kwestii finansowych i komercyjnych, pozostawało w tyle za sportem czy innymi dziedzinami uznawanymi być może za bardziej rynkowe, a ich obecność w przestrzeni medialnej oraz w relacjach sponsoringowych była ograniczona – podkreśla dr Maria Opałka, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, kierownik badania Taniec w Polsce 2025. Często obserwujemy, że środowiska artystyczne i biznes porozumiewają się różnymi językami – język sztuki to język wartości, emocji i społecznego znaczenia, język komercyjny zaś opiera się na danych: zasięgu, zaangażowaniu i wartości reklamowej. Coraz częściej widzimy jednak, że te dwa dialekty mogą spotkać się w twórczym, owocnym dialogu.

Doktor Opałka dodaje: Kreatywne i twórcze środowiska artystyczne mogą wykorzystać tę wiedzę, przetwarzając ją w sposób autentyczny, wartościowy i korzystny dla społeczeństwa i dla ekosystemu kultury.

Czytaj więcej

Sokół wydaje powieść „Wesołych Świąt”. Debiut rapera
Reklama
Reklama

Puenta? Rosnąca wartość medialna tańca oraz wysokie metryki zasięgu w mediach cyfrowych stawiają taniec w gronie atrakcyjnych dyscyplin dla sponsorów. Marki z sektorów beauty, fashion, fitness i lifestyle mogą wykorzystać silną obecność treści tanecznych, zwłaszcza na Instagramie, oraz wiralowy potencjał baletu i street dance’u. Istotnym kierunkiem jest tworzenie ofert partnerskich łączących emocje widowiska z wymiernym zasięgiem w kanałach digital.

Badanie zrealizował Instytut Monitorowania Mediów S.A. na zlecenie Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. Sfinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Taniec
„Prometeusz” żegna dyrektora Waldemara Dąbrowskiego
Taniec
Trzy nosy Pinokia. Premiera Polskiego Baletu Narodowego
Taniec
Josephine Baker: "zdegenerowana" artystka w spódniczce z bananów
Taniec
Agata Siniarska zatańczy na festiwalu w Berlinie
Taniec
Taneczne święto Indii
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama