Cyfrowe radio nadaje w Polsce

W zasięgu usługi jest od wczoraj ponad 7 mln Polaków. W praktyce działa ona jednak w próżni.

Aktualizacja: 02.10.2013 03:50 Publikacja: 01.10.2013 15:48

Cyfrowe radio nadaje w Polsce

Foto: Fotorzepa/Dominik Pisarek

A to dlatego, że w polskich domach nie ma na razie odbiorników umożliwiających słuchanie cyfrowych kanałów. Producenci urządzeń zdolnych do odbierania sygnału w standardzie DAB+, w jakim jest w Polsce nadawana usługa, są jednak zainteresowani wyposażaniem w nie sklepów.

Polskie Radio zawarło w tej sprawie porozumienie ze Związkiem Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT (ZIPSEE). – Tam, gdzie ruszy cyfrowe radio, w sklepach będzie można kupić takie odbiorniki – zapewniał „Rz" na kilka dni przed uruchomieniem cyfrowego nadawania Michał Kanownik, dyrektor ZIPSEE.

Wielką niewiadomą pozostaje to, czy Polacy będą chcieli je kupować (choć najtańszy można znaleźć w Internecie już za ok. 100 zł). Nowej technologii nie pomoże też zapewne fakt, że tunerów do jej odbioru nie mają w Polsce komórki. Ich producenci, podobnie jak operatorzy telekomunikacyjni, nie wykluczają jednak w rozmowach z „Rz", że takie urządzenia się w Polsce pojawią, jeśli tylko wyrażą nimi zainteresowanie słuchacze.

10 programów ogólnopolskich będzie nadawać cyfrowo Polskie Radio

Najwięksi prywatni nadawcy radiowi (Grupa Radiowa Agory, Grupa Radiowa Time, Grupa RMF i Eurozet) uważają, że w dobie ekspansji radia internetowego słuchacze nie będą chcieli wymieniać odbiorników na nowe, a więc nie opłaca się inwestować w dodatkowe opłaty za cyfrowe nadawanie kanałów, co tylko zwiększyłoby koszty działalności. W Polsce nie ma bowiem planów całkowitego przechodzenia na cyfrowe nadawanie radia (tak jak stało się to w przypadku telewizji). Polskie Radio powołując się na rekomendację Europejskiej Unii Nadawców (EBU) i przy poparciu ze strony Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przeprowadza więc cyfryzację na własną rękę, za pieniądze z abonamentu. Wpaździerniku rozstrzygnie trzyletni przetarg na dosyłanie sygnału cyfrowych stacji (rocznie jest to koszt ok. 10 mln zł,). Do końca tego roku dosyła go Emitel.

Na razie Warszawa i Katowice

Sygnał naziemnego radia cyfrowego uruchomiony  przez Polskie Radio może od wczoraj  odbierać w Warszawie i okolicach oraz w Aglomeracji Śląskiej ponad 7 mln Polaków. – Dzięki uruchomieniu tej usługi będziemy mogli uruchomić nowe staje tematyczne. W ciągu kilku lat cyfrowy sygnał będzie obejmował zasięgiem cały kraj – mówił Andrzej Siezieniewski, prezes Polskiego Radia.

W ramach cyfrowego nadawania można słuchać pięciu kanałów publicznego nadawcy (Jedynki, Dwójki, Trójki, Czwórki i Polskiego Radia dla Zagranicy), a lokalnie – radia RdC i Radia Katowice oraz dwóch nowych stacji: informacyjnej PR24 i muzycznego Radia Rytm. – Pierwszego maja sygnał zostanie uruchomiony w Gdańsku, Krakowie, Kielcach, Szczecinie i Wrocławiu, co będzie oznaczać, że będzie on wtedy docierał łącznie już do 34 proc. Polaków. Kolejny etap to przyłączenie w lipcu Opola, Poznania i Łodzi, następny obejmie Zieloną Górę, Koszalin i Bydgoszcz, a ostatni, który planujemy zamknąć z końcem przyszłego roku, będzie dotyczył Białegostoku, Lublina i Rzeszowa – mówił Henryk Cichecki z zarządu Polskiego Radia. Po tym okresie w zasięgu usługi ma być 56 proc. Polaków i 30 proc. terytorium kraju.

– Mamy nadzieję, że cyfryzacja będzie oznaczała podwojenie oferty programowej PR – dodawał Cichecki. W kilka miesięcy po starcie do cyfrowej oferty ma dołączyć Radio Krasnal dla dzieci i rodziców, po kolejnych kilku miesiącach: Radio Retro dla dojrzałych słuchaczy, a jako ostatnie z planowanych stacji: edukacyjne Radio Eureka.

Radio dla kierowców?

KRRiT podtrzymuje, że będzie chciała zachęcać do uczestniczenia w tym procesie prywatne grupy radiowe. Niewykluczone, że rozpisze konkurs na dodatkowe cyfrowe stacje. – Rozumiemy racje finansowe wysuwane przez komercyjnych nadawców. Będziemy próbowali zachęcić ich do uczestniczenia w procesie cyfryzacji – mówi Jan Dworak, przewodniczący KRRiT.

Cyfrowy standard DAB+ daje możliwość odbierania dźwięku o jakości odtwarzanego z płyty CD oraz umożliwia odbieranie wizualnych usług dodatkowych (np. informacji o korkach ulicznych czy prognozy pogody). Dlatego jedną z jego grup docelowych w innych europejskich krajach (cyfrowe radio naziemne działa m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Danii i Norwegii ) stali się kierowcy.

– Moim zdaniem radia zdolne odbierać sygnał DAB+ wjadą do Polski na czterech kołach z Niemiec, bo sprzedawane tam samochody mają zazwyczaj wbudowane odbiorniki do jego odbioru – mówił „Rz"  Krzysztof Lemiech z Krajowej Izby Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT). Właśnie z Niemiec, bo tam cyfrowe radio jest nadawane w takim samym standardzie, jak stosowany w Polsce DAB+.

Zdaniem Krzysztofa Lemiecha cyfrowe radio miałoby większą szansę na sukces, gdyby było uruchamiane wzdłuż autostrad, a nie w dużych miastach. – W Niemczech przy uruchamianiu cyfrowego radia zawiązano porozumienie m.in. z producentami samochodów. Myśmy przeprowadzali w ubiegłym roku ankietę wśród dostawców samochodów w Polsce i wniosek z ich odpowiedzi był taki, że zaczną sprowadzać tu auta z odbiornikami DAB+ dopiero, gdy pokrycie tą usługą będzie ogólnopolskie – mówił „Rz" Lemiech.

A to dlatego, że w polskich domach nie ma na razie odbiorników umożliwiających słuchanie cyfrowych kanałów. Producenci urządzeń zdolnych do odbierania sygnału w standardzie DAB+, w jakim jest w Polsce nadawana usługa, są jednak zainteresowani wyposażaniem w nie sklepów.

Polskie Radio zawarło w tej sprawie porozumienie ze Związkiem Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT (ZIPSEE). – Tam, gdzie ruszy cyfrowe radio, w sklepach będzie można kupić takie odbiorniki – zapewniał „Rz" na kilka dni przed uruchomieniem cyfrowego nadawania Michał Kanownik, dyrektor ZIPSEE.

Pozostało 88% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie