Cyfrowe radio nadaje w Polsce

W zasięgu usługi jest od wczoraj ponad 7 mln Polaków. W praktyce działa ona jednak w próżni.

Aktualizacja: 02.10.2013 03:50 Publikacja: 01.10.2013 15:48

Cyfrowe radio nadaje w Polsce

Foto: Fotorzepa/Dominik Pisarek

A to dlatego, że w polskich domach nie ma na razie odbiorników umożliwiających słuchanie cyfrowych kanałów. Producenci urządzeń zdolnych do odbierania sygnału w standardzie DAB+, w jakim jest w Polsce nadawana usługa, są jednak zainteresowani wyposażaniem w nie sklepów.

Polskie Radio zawarło w tej sprawie porozumienie ze Związkiem Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT (ZIPSEE). – Tam, gdzie ruszy cyfrowe radio, w sklepach będzie można kupić takie odbiorniki – zapewniał „Rz" na kilka dni przed uruchomieniem cyfrowego nadawania Michał Kanownik, dyrektor ZIPSEE.

Wielką niewiadomą pozostaje to, czy Polacy będą chcieli je kupować (choć najtańszy można znaleźć w Internecie już za ok. 100 zł). Nowej technologii nie pomoże też zapewne fakt, że tunerów do jej odbioru nie mają w Polsce komórki. Ich producenci, podobnie jak operatorzy telekomunikacyjni, nie wykluczają jednak w rozmowach z „Rz", że takie urządzenia się w Polsce pojawią, jeśli tylko wyrażą nimi zainteresowanie słuchacze.

10 programów ogólnopolskich będzie nadawać cyfrowo Polskie Radio

Najwięksi prywatni nadawcy radiowi (Grupa Radiowa Agory, Grupa Radiowa Time, Grupa RMF i Eurozet) uważają, że w dobie ekspansji radia internetowego słuchacze nie będą chcieli wymieniać odbiorników na nowe, a więc nie opłaca się inwestować w dodatkowe opłaty za cyfrowe nadawanie kanałów, co tylko zwiększyłoby koszty działalności. W Polsce nie ma bowiem planów całkowitego przechodzenia na cyfrowe nadawanie radia (tak jak stało się to w przypadku telewizji). Polskie Radio powołując się na rekomendację Europejskiej Unii Nadawców (EBU) i przy poparciu ze strony Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przeprowadza więc cyfryzację na własną rękę, za pieniądze z abonamentu. Wpaździerniku rozstrzygnie trzyletni przetarg na dosyłanie sygnału cyfrowych stacji (rocznie jest to koszt ok. 10 mln zł,). Do końca tego roku dosyła go Emitel.

Reklama
Reklama

Na razie Warszawa i Katowice

Sygnał naziemnego radia cyfrowego uruchomiony  przez Polskie Radio może od wczoraj  odbierać w Warszawie i okolicach oraz w Aglomeracji Śląskiej ponad 7 mln Polaków. – Dzięki uruchomieniu tej usługi będziemy mogli uruchomić nowe staje tematyczne. W ciągu kilku lat cyfrowy sygnał będzie obejmował zasięgiem cały kraj – mówił Andrzej Siezieniewski, prezes Polskiego Radia.

W ramach cyfrowego nadawania można słuchać pięciu kanałów publicznego nadawcy (Jedynki, Dwójki, Trójki, Czwórki i Polskiego Radia dla Zagranicy), a lokalnie – radia RdC i Radia Katowice oraz dwóch nowych stacji: informacyjnej PR24 i muzycznego Radia Rytm. – Pierwszego maja sygnał zostanie uruchomiony w Gdańsku, Krakowie, Kielcach, Szczecinie i Wrocławiu, co będzie oznaczać, że będzie on wtedy docierał łącznie już do 34 proc. Polaków. Kolejny etap to przyłączenie w lipcu Opola, Poznania i Łodzi, następny obejmie Zieloną Górę, Koszalin i Bydgoszcz, a ostatni, który planujemy zamknąć z końcem przyszłego roku, będzie dotyczył Białegostoku, Lublina i Rzeszowa – mówił Henryk Cichecki z zarządu Polskiego Radia. Po tym okresie w zasięgu usługi ma być 56 proc. Polaków i 30 proc. terytorium kraju.

– Mamy nadzieję, że cyfryzacja będzie oznaczała podwojenie oferty programowej PR – dodawał Cichecki. W kilka miesięcy po starcie do cyfrowej oferty ma dołączyć Radio Krasnal dla dzieci i rodziców, po kolejnych kilku miesiącach: Radio Retro dla dojrzałych słuchaczy, a jako ostatnie z planowanych stacji: edukacyjne Radio Eureka.

Radio dla kierowców?

KRRiT podtrzymuje, że będzie chciała zachęcać do uczestniczenia w tym procesie prywatne grupy radiowe. Niewykluczone, że rozpisze konkurs na dodatkowe cyfrowe stacje. – Rozumiemy racje finansowe wysuwane przez komercyjnych nadawców. Będziemy próbowali zachęcić ich do uczestniczenia w procesie cyfryzacji – mówi Jan Dworak, przewodniczący KRRiT.

Cyfrowy standard DAB+ daje możliwość odbierania dźwięku o jakości odtwarzanego z płyty CD oraz umożliwia odbieranie wizualnych usług dodatkowych (np. informacji o korkach ulicznych czy prognozy pogody). Dlatego jedną z jego grup docelowych w innych europejskich krajach (cyfrowe radio naziemne działa m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Danii i Norwegii ) stali się kierowcy.

– Moim zdaniem radia zdolne odbierać sygnał DAB+ wjadą do Polski na czterech kołach z Niemiec, bo sprzedawane tam samochody mają zazwyczaj wbudowane odbiorniki do jego odbioru – mówił „Rz"  Krzysztof Lemiech z Krajowej Izby Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT). Właśnie z Niemiec, bo tam cyfrowe radio jest nadawane w takim samym standardzie, jak stosowany w Polsce DAB+.

Reklama
Reklama

Zdaniem Krzysztofa Lemiecha cyfrowe radio miałoby większą szansę na sukces, gdyby było uruchamiane wzdłuż autostrad, a nie w dużych miastach. – W Niemczech przy uruchamianiu cyfrowego radia zawiązano porozumienie m.in. z producentami samochodów. Myśmy przeprowadzali w ubiegłym roku ankietę wśród dostawców samochodów w Polsce i wniosek z ich odpowiedzi był taki, że zaczną sprowadzać tu auta z odbiornikami DAB+ dopiero, gdy pokrycie tą usługą będzie ogólnopolskie – mówił „Rz" Lemiech.

A to dlatego, że w polskich domach nie ma na razie odbiorników umożliwiających słuchanie cyfrowych kanałów. Producenci urządzeń zdolnych do odbierania sygnału w standardzie DAB+, w jakim jest w Polsce nadawana usługa, są jednak zainteresowani wyposażaniem w nie sklepów.

Polskie Radio zawarło w tej sprawie porozumienie ze Związkiem Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT (ZIPSEE). – Tam, gdzie ruszy cyfrowe radio, w sklepach będzie można kupić takie odbiorniki – zapewniał „Rz" na kilka dni przed uruchomieniem cyfrowego nadawania Michał Kanownik, dyrektor ZIPSEE.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama