W telewizyjnym świecie od dawna najbardziej interesujące interesują wyniki oglądalności programów wśród osób mających od 16 do 49 lat. To one w pierwszej kolejności patrzą  dyrektorzy programowi stacji, zarządzające budżetami reklamowymi domy mediowe i reklamodawcy. A to dlatego, że taką grupę osób zwykło się uważać za wydającą najwięcej pieniędzy lub mającą największy wpływ na rozdysponowywanie domowego budżetu (w przypadku nastolatków).

TVP uznała, że czas z tym skończyć i zacząć tę grupę rozszerzać. W lutym rozpoczęła pakietową sprzedaż reklam (pakiety to alternatywa dla wykupowania reklam z cenników, co wychodzi drożej;  w pakiecie reklamodawca wykupuje dotarcie z reklamą do określonej wielkości widowni) dla grupy widzów 16-59  lat.  - Trzymanie się ustalonej prawie dwie dekady temu grupy „komercyjnej" kończącej się na 49 roku życia jest w najlepszym razie nieusprawiedliwionym anachronizmem. Osób w wieku 50-59 jest coraz więcej, są one bez porównania bardziej zamożne, a przede wszystkim ich stosunek do życia, a w szczególności potrzeby konsumenckie praktycznie nie różnią się od cech typowych dla osób o dekadę młodszych – podaje w komunikacie Biuro Reklamy TVP.

Jak policzyło biuro w oparciu o ogólnie dostępne dane, w ubiegłym roku średni wiek Polaka wynosił 37 lat, a osoby powyżej 50 roku życia stanowiły 36 proc. wszystkich Polaków.  - Za 15 lat (wg raportu 4P research mix „Polski konsument 50+") przeciętny Polak będzie już jednak 53-latkiem, a osoby powyżej 50 roku życia będą stanowiły 44 proc. ogółu – podaje.

Z badań wynika też, że osoby powyżej 50 roku życia są coraz zamożniejsze.- Z danych GfK wynika, że ogólna siła nabywcza osoby w wieku 15-49 w 2013 roku wynosiła ok. 24,8 tys zł, zaś osoby w wieku 50-59 już 32,6 tys zł – podaje TVP, dorzucając wyliczenia wydatków zakupowych tych grup. Według GfK dla osób między 15 i 59 rokiem życia w 2013 r. było to 658 mld zł, podczas gdy dla grupy osób w wieku 15-49 lat mniej, bo 473 mld zł.

Szerszych „komercyjnych grup wiekowych" używają w rozliczeniach z reklamodawcami nadawcy w innych europejskich krajach. Te kraje to Niemcy (używają „widełek" 14-59 lat), Włochy (15-64), Hiszpania (16-54), Belgia (18-54) i Czechy (15-54). TVP twierdzi, że zmiana została przez reklamodawców zaakceptowana. - Nasi klienci mieli z początku sporo pytań, na które sukcesywnie odpowiadaliśmy, także z wykorzystaniem przedstawionych powyżej argumentów. Ani razu nie spotkaliśmy się z odmową wykorzystania tej grupy do rozliczeń – podaje TVP.