W listopadzie 2014 r. obraz O’Keeffe (1887–1986) „Jimson Weed. White Flower n°1” został sprzedany za 44 mln dolarów. Do dziś jest najdroższą malarką świata. Rekordowej ceny nie zdołał pobić Fridy Kahlo „Diego y Yo”, który miesiąc temu uzyskał cenę 35 mln dolarów. Obydwa obrazy zostały sprzedane przez dom aukcyjny Sotheby’s w Nowym Jorku.
Rośliny jak Manhattan
Paryska wystawa to kilkaset obrazów, rysunków i fotografii z prestiżowych galerii (MoMA, Metropolitan Museum of New York Art Institute of Chicago, Muzeum Thyssen-Bornemisza w Madrycie), tworzący pełny przegląd kariery malarki, która zmarła w wieku 98 lat i przeżyła przygody z najważniejszymi kierunkami malarstwa XX w.
Czytaj więcej
Galeria Sztuki XIX Wieku w Muzeum Narodowym w Warszawie jest znów czynna. Można w niej zobaczyć 300 znakomitych dzieł w nowej aranżacji i kolorystycznej oprawie.
Była pierwszą amerykańską artystką, która zdobyła uznanie krytyki na równi z mężczyznami, podkreślając, ile im zawdzięcza. Dystansowała się od dwóch fal feminizmu, choć dla pokolenia artystek lat 60. była „lodołamaczem”, torującym drogę do sławy.
Urodziła się w rodzinie emigrantów. Ojciec był Irlandczykiem, a matka Węgierką. To po niej odziedziczyła silny i niezależny charakter, który pomógł jej stać się jedną z najbardziej szanowanych artystek amerykańskich XX wieku. Podczas studiów w Art Institute w Chicago nauczono ją rysować i malować według zasad sztuki klasycznej. Jej nieliczne dzieła zachowane z tego okresu świadczą o opanowaniu solidnego warsztatu akademickiego. Miała dwadzieścia parę lat, kiedy w nowojorskiej galerii „291” prowadzonej przez słynnego fotografa Alfreda Stieglitza odkryła modernistyczną sztukę europejską. Był to rodzaj wstrząsu. Cézanne geometryzował, Picasso uczył dekonstrukcji formy, Matisse dawał lekcję koloru, a rysunki Augusta Rodina erotyzowały otaczający świat. O’Keeffe pod wpływem malarzy europejskich definitywnie odwróciła się od wszystkiego, co wpajano jej podczas studiów. Geometryzacja, dekonstrukcja formy, dominacja koloru nad rysunkiem, silny ładunek erotyczny będą charakteryzowały jej obrazy do końca życia.