Niedawno zmieniłem operatora komórkowego i w promocji, w salonie dostałem telefon. Niestety mam problem z zasięgiem, a nie wiem, czy wynika on z wad telefonu, czy sieci. Mieszkam w małej miejscowości, ale zapewniano mnie, że sygnał będzie w każdym miejscu w moim mieście. Operator nie uznaje reklamacji ani usługi, ani telefonu. Czy są są jakieś instytucje konsumenckie, do których można się zwrócić?
Jeśli trudno stwierdzić co jest powodem braku zasięgu w telefonie, a sprzedawca nie uznaje reklamacji warto pomyśleć przede wszystkim o opinii rzeczoznawcy. Wiąże się to niestety z kosztami, a przedsiębiorca nie musi uznać ekspertyzy.
Jest kilka instytucji w Polsce, do których konsument może się zwrócić, jeśli ma problem z nieuczciwym przedsiębiorcą. Są to między innymi: rzecznik konsumentów (powiatowy, miejski), inspekcja handlowa (IH), Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) oraz organizacje konsumenckie (Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz Federacja Konsumentów). Każda z instytucji ma swoje zadania i specjalizuje się w określonym zakresie prawa konsumenckiego.
Pomoże Inspekcja Handlowa
Jeśli przyjmiemy,że problem tkwi w telefonie, warto zwrócić się do właściwej ze względu na miejsce zamieszkania delegatury Inspekcji Handlowej, która: kontroluje legalność i rzetelność działania przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie produkcji, handlu i usług. Do niej należy również obowiązek podejmowania mediacji w celu ochrony konsumentów, organizuje i prowadzi stałe polubowne sądy konsumenckie.
Inspekcja w zakresie sprzedaży wadliwego telefonu może podjąć się mediacji między stronami konfliktu. Dane przedstawiane przez IH wskazują na dużą skuteczność takiego rozwiązania. Nadesłana skarga i prośba o mediacje zostanie rozpatrzona w trybie administracyjnym. Do przedsiębiorcy zostanie wysłane pismo z opisem sprawy oraz przedstawione przepisy prawa, które mają zastosowanie (ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej w zakresie reklamacji, kodeks cywilny zakresie umowy).