Pół roku po pierwszej części wchodzi w życie druga część ograniczeń antylichwiarskich. Firmy pożyczkowe które już odnotowują straty obawiają się jeszcze większych.
Od 19 grudnia 2022 r. obowiązuje pierwsza część ograniczeń antylichwiarskich. Największe emocje budził limit pozaodsetkowych kosztów pożyczki. Chodzi o: prowizje, opłaty za przygotowanie umowy i jej obsługę, które w całym okresie spłaty nie mogą być według nowej ustawy wyższe od 5 proc. całkowitej kwoty pożyczki w przypadku tzw. chwilówek, czyli pożyczek zaciąganych do 30 dni. W przypadku dłuższych pożyczek nie mogą one przekroczyć 10 proc. za udzielenie pożyczki, plus dodatkowe 10 proc. za każdy rok pożyczki, nie więcej jednak niż 45 proc. łącznie od całej transakcji. Udzielający pożyczki ma wyraźnie informować pożyczkobiorcę przed zawarciem umowy o łącznej wysokości tych kosztów oraz odsetek, oraz innych prawach konsumenta.
Test wypłacalności, ograniczenia egzekucji
Wchodzące teraz przepisy stanowią, że firma pożyczkowa ma uzależniać udzielenie kredytu konsumenckiego (pożyczki) od pozytywnej oceny zdolności kredytowej kredytobiorcy. Tej oceny dokonuje się na podstawie danych udostępnianych przez tzw. zaufanych dostawców wskazanych w prawie bankowym lub biura informacji gospodarczej. Jeżeli nie pozwalają one na ocenę zdolności kredytowej, to odbiera się od konsumenta oświadczenie o jego dochodach i stałych wydatkach jego gospodarstwa domowego wraz z dokumentami potwierdzającymi ich wysokość, obowiązkowo zaś w przypadku, kiedy kredyt przekracza dwukrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Dane te firma pożyczkowa przechowuje przez trzy lata, a jeżeli pożyczki udzieliła z naruszeniem tych rygorów lub z uzyskanych informacji wynikało, że konsument miał zaległości w spłacie innej pożyczki powyżej 6 miesięcy, a nowy kredyt nie był przeznaczony na spłatę tej zaległości, to zbycie wierzytelności z tej umowy jest nieważne, a dochodzenie należności dopuszczalne dopiero po całkowitej spłaty wcześniejszego długu. Zakaz zbywania nie wstrzymuje zaś biegu przedawnienia tej wierzytelności.
Za naruszenia jej pracowników lub pośredników kredytowych firma pożyczkowa ponosi wobec pożyczających odpowiedzialność jak za swoje działania, i na niej spoczywa ciężar udowodnienia, że prawidłowo zrealizowała swe obowiązki wobec konsumenta.