Konsument niezadowolony z tego, jak został potraktowany w sklepie, może się zwrócić do miejskiego lub powiatowego rzecznika jego interesów.
Przyda się jego pomoc m.in. wtedy, gdy sprzedawca nie chce uwzględnić reklamacji albo np. twierdzi, że nie można reklamować towaru kupionego podczas przeceny.
Po stronie klienta
Do kompetencji rzecznika należy nie tylko zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej o ochronie interesów konsumentów, ale także składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego chroniących konsumentów.
Jego rolą jest także współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami inspekcji handlowej oraz organizacjami konsumenckimi. Najważniejsze jednak uprawnienia rzecznika z punktu widzenia konsumentów to: występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów oraz wytaczanie powództwa na ich rzecz oraz wstępowanie, za ich zgodą, do postępowania w takich sprawach.
Po wystąpieniu rzecznika do sprzedawcy są duże szanse pozytywnego załatwienia sprawy. Przedsiębiorca jest obowiązany udzielić rzecznikowi wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia. Ma też obowiązek ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika (gdy tego nie robi, rzecznik może wystąpić do sądu z wnioskiem o nałożenie grzywny). I bardzo często sprzedawca – na skutek takiego wystąpienia – zmienia zdanie i uwzględnia żądania klienta.