Reklama
Rozwiń

RPO do Prezesa UOKiK ws. kampanii reklamowych, które uprzedmiatawiają wizerunek kobiety

Rzecznik Praw Obywatelskich Irena Lipowicz wystąpiła do Prezesa UOKiK ws. kampanii reklamowych naruszających prawo i godność człowieka.

Publikacja: 30.04.2014 18:07

RPO do Prezesa UOKiK ws. kampanii reklamowych z wizerunkami kobiet

RPO do Prezesa UOKiK ws. kampanii reklamowych z wizerunkami kobiet

Foto: www.sxc.hu

Interwencja rzecznika miała miejsce w związku z napływającymi do Urzędu skargami w sprawie kampanii reklamowych, które uprzedmiatawiają wizerunek kobiety, a dokładnie reklam eksponujących kobiecą nagość w miejscach publicznych.

W odpowiedzi Dyrektor Departamentu Polityki Konsumenckiej UOKiK wskazała, że podstawą do podjęcia ewentualnych działań przez Prezesa UOKiK w świetle ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów jest naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

- Naruszenie zbiorowego interesu konsumentów musi być powiązane z naruszeniem jego ekonomicznych aspektów. Natomiast reklama uchybiająca godności człowieka może naruszać interes publiczny, ale nie może być identyfikowana z naruszeniem zbiorowego interesu konsumentów - stwierdziła dyrektor. I dodała, że przedsiębiorcy, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej mogą co do zasady posługiwać się dowolną formą reklamy.

Zdaniem Ireny Lipowicz wykładnia art. 24 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów nie pozwala przyjąć, aby zakazane były wyłącznie praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów o aspekcie ekonomicznym.

- O tym, czy zachowanie przedsiębiorcy godzi w zbiorowy czy indywidualny interes konsumentów decydują cechy danego zachowania. Rozgraniczenia więc interesu indywidualnego od zbiorowego nie przeprowadza się wedle kryteriów ilościowych. Nie jest bowiem istotne - jakiej liczby konsumentów może dotyczyć dana praktyka (10 osób, czy 10 min osób). Interes konsumentów może podlegać kwalifikacji jako zbiorowy (a przez to podlegający ochronie na podstawie powołanej ustawy) również w przypadkach, w których doszło do naruszenia praw jednego lub kilku odbiorców, a także w ramach praktyki wymierzonej w interesy tylko pewnej określonej grupy konsumentów (np. dzieci, osób starszych, osób niepełnosprawnych lub innych grup konsumentów, dających się wyróżnić z powodu wspólnej cechy) - uważa rzecznik.

W jej ocenie, prawo konsumenckie udziela ochrony zarówno ekonomicznym, jak i pozaekonomicznym interesom konsumentów.

- Jednym z typów praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów są czyny nieuczciwej konkurencji. Przejawem czynu nieuczciwej konkurencji na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji jest reklama uchybiająca godności człowieka. Prezes UOKiK w przypadku, w którym dojdzie do przekonania, że dana praktyka jest czynem nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, ma kompetencje do wszczęcia postępowania administracyjnego uregulowanego na gruncie tejże ustawy  - zaznaczyła Irena Lipowicz.

W związku z powyższym rzecznik ponownie zwróciła się do Prezesa UOKiK z prośbą o przedstawienie stanowiska w sprawie.

Interwencja rzecznika miała miejsce w związku z napływającymi do Urzędu skargami w sprawie kampanii reklamowych, które uprzedmiatawiają wizerunek kobiety, a dokładnie reklam eksponujących kobiecą nagość w miejscach publicznych.

W odpowiedzi Dyrektor Departamentu Polityki Konsumenckiej UOKiK wskazała, że podstawą do podjęcia ewentualnych działań przez Prezesa UOKiK w świetle ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów jest naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Praca, Emerytury i renty
Prawdziwy szał na świadczenie dla seniorów
Prawnicy
Kto najlepiej uczy przyszłych prawników w Polsce? Ranking „Rzeczpospolitej”
Edukacja i wychowanie
Jakie są najlepsze uczelnie w Polsce? Opublikowano ranking Perspektywy 2025
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców