Postępowanie przeciwko spółce Optima zostało wszczęte w wyniku ogólnopolskich kontroli dotyczących reklam i opłat stosowanych przez nieobjętych nadzorem przedsiębiorców z branży finansowej.
Urząd ustalił m.in. że przedsiębiorca wprowadzał konsumentów w błąd co do całkowitego kosztu pożyczki nie wliczając do niego opłaty za obsługę w miejscu zamieszkania konsumenta i ubezpieczenia spłaty pożyczki. Prawidłowo wyliczony całkowity koszt kredytu bywał nawet ponad trzykrotnie wyższy niż suma podawana przez przedsiębiorcę.
- Wprowadzanie konsumentów w błąd jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową - podkreślił UOKiK.
Ponadto Urząd stwierdził, że Optima pobierała zbyt wysokie odsetki od konsumentów, którzy decydowali się na odstąpienie od umowy kredytu konsumenckiego. Zgodnie z prawem od umowy kredytu konsumenckiego można odstąpić w ciągu 14 dni od jej zawarcia. Konsument nie ponosi wtedy kosztów związanych z odstąpieniem od umowy, z wyjątkiem odsetek za okres od dnia wypłaty kredytu do dnia spłaty oraz opłat na rzecz organów administracji publicznej i notarialnych. Odsetki powinny być liczone tylko od kwoty kredytu, który trafia do konsumenta. Tymczasem Optima podwyższała kwotę odsetek naliczając je także od składek ubezpieczeniowych oraz opłat za obsługę pożyczki w miejscu zamieszkania konsumenta.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, nałożono na spółkę Optima kary w łącznej wysokości 240 842 zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca ma prawo odwołać się do sądu. Spółka zaniechała już stosowania części zakwestionowanych praktyk.