Spółka Optima ukarana przez UOKiK za nieprawidłowości w umowach konsumenckich

Wprowadzanie w błąd co do całkowitego kosztu kredytu i nieprawidłowe naliczanie odsetek w przypadku odstąpienia od umowy przez konsumenta – to przykłady praktyk gdyńskiej spółki Optima, które zakwestionował UOKiK.

Publikacja: 12.06.2014 07:51

Spółka Optima ukarana przez UOKiK za nieprawidłowości w umowach konsumenckich

Spółka Optima ukarana przez UOKiK za nieprawidłowości w umowach konsumenckich

Foto: www.sxc.hu

Postępowanie przeciwko spółce Optima zostało wszczęte w wyniku ogólnopolskich kontroli dotyczących reklam i opłat stosowanych przez nieobjętych nadzorem przedsiębiorców z branży finansowej.

Urząd ustalił m.in. że przedsiębiorca wprowadzał konsumentów w błąd co do całkowitego kosztu pożyczki nie wliczając do niego opłaty za obsługę w miejscu zamieszkania konsumenta i ubezpieczenia spłaty pożyczki. Prawidłowo wyliczony całkowity koszt kredytu bywał nawet ponad trzykrotnie wyższy niż suma podawana przez przedsiębiorcę.

- Wprowadzanie konsumentów w błąd jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową - podkreślił UOKiK.

Ponadto Urząd stwierdził, że Optima pobierała zbyt wysokie odsetki od konsumentów, którzy decydowali się na odstąpienie od umowy kredytu konsumenckiego. Zgodnie z prawem od umowy kredytu konsumenckiego można odstąpić w ciągu 14 dni od jej zawarcia. Konsument nie ponosi wtedy kosztów związanych z odstąpieniem od umowy, z wyjątkiem odsetek za okres od dnia wypłaty kredytu do dnia spłaty oraz opłat na rzecz organów administracji publicznej i notarialnych. Odsetki powinny być liczone tylko od kwoty kredytu, który trafia do konsumenta. Tymczasem Optima podwyższała kwotę odsetek naliczając je także od składek ubezpieczeniowych oraz opłat za obsługę pożyczki w miejscu zamieszkania konsumenta.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, nałożono na spółkę Optima kary w łącznej wysokości 240 842 zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca ma prawo odwołać się do sądu. Spółka zaniechała już stosowania części zakwestionowanych praktyk.

UOKiK na bieżąco monitoruje rynek usług finansowych. Analizowane są umowy, regulaminy oraz informacje zawarte w reklamach dotyczących m.in. kredytów hipotecznych, konsumenckich, pożyczek i lokat inwestycyjnych. Działania Urzędu dotyczą zarówno podmiotów objętych nadzorem (banki, SKOK-i) jak i  pozostałych przedsiębiorców świadczących usługi finansowe.

Aktualnie prowadzonych jest 81 postępowań dotyczących przedsiębiorców z branży usług finansowych nie objętych nadzorem. Wśród najczęściej kwestionowanych praktyk jest pobieranie niezgodnych z prawem opłat i kar umownych oraz podawanie nieprawdziwych informacji o kosztach kredytu.

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"