Uderzenie takie należy bowiem uznać za zdarzenie, które wpisuje się w ramy normalnego wykonywania działalności przewoźnika lotniczego- uznał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w postanowieniu z 21 listopada 2014 r. (Sandy Siewert i in. przeciwko Condor Flugdienst, sygn. akt C-394/14).
Zgodnie z unijnymi przepisami przewoźnicy lotniczy muszą zrekompensować pasażerom odwołanie lotu lub opóźnienie wynoszące ponad trzy godziny. Mogą się zwolnić z tego obowiązku, jeśli dowiodą, że odwołanie było spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie można by było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.
Na taką okoliczność powoływały się niemieckie linie lotnicze Condor, którym sprawę o odszkodowanie wytoczyły trzy pasażerki. Sandy, Emma i Nele Siewert zarezerwowały obsługiwany przez Condor lot z Turcji do Frankfurtu nad Menem. Samolot przybył do miejsca przeznaczenia z opóźnieniem wynoszącym ponad 6 godzin. Condor poinformował, że przyczyną opóźnienia było uszkodzenie samolotu poprzedniego dnia na lotnisku w Stuttgarcie. W samolot wjechał bowiem pojazd ze schodami niszcząc strukturę skrzydła. Konieczne okazało się zastąpienie tego samolotu innym. W przekonaniu firmy Condor, były to nadzwyczajne okoliczności, które zwalniają przewoźnika z obowiązku wypłaty odszkodowania.
Nie było to tak oczywiste dla niemieckiego sądu rozpatrującego pozew pasażerek. O rozwianie wątpliwości zwrócił się on do Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu.
W wydanym w miniony piątek postanowieniu Trybunał przypomniał, że problemy techniczne można zaliczyć do nadzwyczajnych okoliczności tylko wówczas, gdy odnoszą się do zdarzenia, które nie wpisuje się w ramy normalnego wykonywania działalności danego przewoźnika lotniczego i nie pozwala na skuteczne nad nim panowanie ze względu na jego charakter lub źródło. Tymczasem schody lub kładki zamontowane na pojazdach są nieodłącznie wpisane w kontekst transportu pasażerów drogą lotniczą (pozwalają pasażerom wsiadać do samolotu i z niego wysiadać), w związku z czym przewoźnicy lotniczy regularnie spotykają się z sytuacjami będącymi wynikiem używania takich urządzeń.