Strategia obowiązkowa
Z analizy RPO przeprowadzonej przez firmę doradczą ECDF wynika, że chociaż dotacyjne oferty w poszczególnych województwach zawierają sporo różnic co do wymogów dla potencjalnych beneficjentów, to jednak jest pewien zasób wspólnych niemal dla każdego regionu warunków przyznania pieniędzy. Jednym z nich jest konieczność posiadania strategii rozwoju eksportu.
– Taki dokument powinien przede wszystkim zawierać plan działań międzynarodowych, w tym również promocyjnych, identyfikować potencjalne rynki zbytu i odbiorców zagranicznych. W większości RPO wydatki na przygotowanie takiej strategii będą uznawane jako koszty kwalifikowane. Nakład firmy ograniczy się wyłącznie do wkładu własnego w budżecie projektu – tłumaczy Tomasz Kaczmarek, starszy specjalista ds. funduszy UE w ECDF.
W niektórych regionach przedsiębiorstwa będą musiały ubiegać się o wsparcie na opracowanie dokumentu w ramach innej części (działania) programu niż na jego wdrożenie. Takie rozwiązanie planowane jest w województwie zachodniopomorskim, w którym pieniądze na tworzenie strategii ekspansji na rynki zagraniczne przyznawane będą w działaniu 1.16 tamtejszego RPO, natomiast dofinansowanie jej wdrożenia pochodzą z działania 1.15.
Specjalizacje
Kryterium, które będzie obowiązywać niezależnie od województwa, to wpisywanie się proeksportowego projektu w tzw. Regionalne Inteligentne Specjalizacje (indywidualne dla każdego z województw). Nierzadko jest to warunek obligatoryjny przy ubieganiu się o dotacje, a zazwyczaj projekty spełniające ten warunek będą miały pierwszeństwo w dostępie do unijnych euro na wsparcie eksportu.
W Kujawsko-Pomorskiem zapowiadane są konkursy dla projektów uwzględniających wyłącznie inteligentne specjalizacje, których w przypadku Kujaw jest aż osiem, m.in. medycyna, usługi medyczne i turystyka zdrowotna oraz motoryzacja, urządzenia transportowe i automatyka przemysłowa.