Reklama
Rozwiń

Gospodarka ma rosnąć szybciej, a deficyt – szybko spadać

Rząd przyjął Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2014–17. Zakłada on obniżenie deficytu finansów publicznych do 2,5 proc. PKB w 2015 r. z 4,3 proc. PKB w 2013 r.

Publikacja: 22.04.2014 15:21

Gospodarka ma rosnąć szybciej, a deficyt – szybko spadać

Foto: Bloomberg

Rząd jest zdeterminowany, aby dalej ograniczać nierównowagę finansów publicznych w celu stworzenia bezpiecznych i trwałych fundamentów do rozwoju kraju – czytamy w komunikacie CIR  po posiedzeniu rządu. Wraz ze spodziewaną, wyraźną poprawą kondycji ekonomicznej głównego partnera handlowego Polski, jakim jest UE, również w naszym kraju można oczekiwać korzystnych perspektyw wzrostu gospodarczego. Szacuje się, że wzrost PKB w Polsce w 2014 r. wyniesie 3,3 proc., czyli dwa razy więcej niż w 2013 r. W 2015 r. realne tempo wzrostu PKB wyniesie 3,8 proc., a w latach 2015-16 ustabilizuje się na poziomie 4,3 proc.

Podstawowym czynnikiem odpowiedzialnym za przyspieszenie tempa wzrostu PKB będzie przyspieszenie popytu krajowego, w tym szybsze tempo wzrostu spożycia prywatnego oraz utrzymanie wysokiej dynamiki inwestycji prywatnych. Wkład eksportu netto we wzrost PKB w 2014 r. będzie jeszcze dodatni, jednak wyraźnie niższy niż w 2013 r. W kolejnym roku zmniejszy się on do zera, aby w latach 2016-17 pozostać na ujemnym poziomie.

Wraz z poprawą koniunktury gospodarczej oczekiwane jest systematyczne zmniejszanie się stopy bezrobocia - po okresie jej wzrostu w latach 2009-13. Szacuje się, że w 2014 r. stopa bezrobocia (według badań BAEL) spadnie do 9,8 proc. z 10,3 proc. w 2013 r., w 2015 r. wyniesie 9,3 proc., a  do 2017 r. zmniejszy się do 7,9 proc. Jest to konsekwencja prognozowanych zmian w popycie na pracę. Oczekuje się, że w 2014 r. liczba osób pracujących wzrośnie przeciętnie o 0,6 proc, po spadku o 0,1 proc. w roku poprzednim. W latach 2015-17 przyrost liczby pracujących będzie nieco wyższy i ustabilizuje się na poziomie 0,8 proc. co roku.

Prognozuje się, że po wyraźnym spadku presji inflacyjnej, jaka miała miejsce w końcu 2012 r. i utrzymaniu jej na niskim poziomie w 2013 r., również w roku bieżącym inflacja średnioroczna (mierzona CPI) pozostanie niska i wyniesie 1,2 proc. w porównaniu z 0,9 proc. w roku ubiegłym. W kolejnych latach - przy założeniu stabilizacji cen na rynkach surowcowych oraz uwzględnieniu utrzymującej się wysokiej, ujemnej luki produktowej i oczekiwanej tendencji aprecjacyjnej złotego - presja inflacyjna będzie bardzo ograniczona i będziemy obserwować stopniowy powrót CPI w okolicę środka dopuszczalnych wahań w ramach prowadzonej polityki pieniężnej. W 2017 r., w związku z planowanym powrotem stawek podatku VAT do 22 proc. (z 23 proc.) oraz 7 proc. (z 8 proc.), prognozowany jest tymczasowy spadek CPI do 2,2 proc.

Pomimo niekorzystnych dla finansów publicznych uwarunkowań, w 2013 r. osiągnięto deficyt na poziomie 4,3 proc. PKB, czyli znacząco niższy od prognozowanego (4,8 proc. PKB) jeszcze jesienią 2013 r. przez Ministerstwo Finansów i Komisję Europejską.

Wzrost deficytu wynikał przede wszystkim ze spadku dochodów w relacji do PKB (o 0,8 pkt. proc. PKB w stosunku do roku poprzedniego), było to głównie efektem słabego popytu krajowego, niekorzystnej struktury wzrostu gospodarczego, bardzo niskiej inflacji oraz - co szczególnie istotne - procykliczności dochodów podatkowych. Negatywny wpływ na dochody sektora wywarły także problemy z przestrzeganiem przepisów podatkowych.

W kolejnych latach prognozuje się dalsze zacieśnienie polityki fiskalnej, prowadzące do osiągnięcia w 2014 r. jednorazowej nadwyżki w wysokości 5,8 proc. PKB oraz w 2015 r. deficytu sektora na poziomie 2,5 proc. PKB (według ESA95).

Realizacja takiej ścieżki fiskalnej, w warunkach utrzymującej się ujemnej luki produktowej, będzie możliwa dzięki konsekwentnej realizacji przez rząd działań strukturalnie zwiększających dochody oraz ukierunkowanych na obniżanie wydatków w relacji do PKB. Terminowemu zlikwidowaniu nadmiernego deficytu służyć będzie także wdrażanie pakietu działań ułatwiających podatnikom wypełnianie ich zobowiązań wobec państwa i podnoszących wydajność administracji podatkowej.

Ograniczenie deficytu będzie głównie wynikiem zmniejszenia wydatków o 3,5 pkt proc. do PKB.

Strategia konsolidacji, bazująca przede wszystkim na obniżaniu wydatków w relacji do PKB, a nie wzroście dochodów sektora, oraz przyjęte konserwatywne założenia dla sektora powinny pozwolić na uchylenie procedury nadmiernego deficytu w 2016 r. (na podstawie danych za 2015 r.).

W drugiej części dokumentu określono cele głównych funkcji państwa wraz z miernikami stopnia ich realizacji. Bezpośrednio nawiązują one do kluczowych priorytetów rozwojowych i kierunków polityki społeczno-gospodarczej, określonych w najważniejszych dokumentach strategiczno-programowych: krajowych (w szczególności Strategii Rozwoju Kraju 2020) i unijnych. Pozostają spójne z opracowanym równolegle Krajowym Programem Reform na rzecz realizacji Strategii Europa 2020. Aktualizacja 2014/2015 oraz zaleceniami Rady UE z 9 lipca 2013 r.

Cele i mierniki dla poszczególnych funkcji zaprezentowano według strategicznych obszarów interwencji publicznej, obejmujących sprawność i efektywność państwa, konkurencyjność gospodarki oraz spójność społeczną i terytorialną.

Realizacja przyjętych w dokumencie celów i wartości mierników, ma się przyczyniać do osiągnięcia wizji rozwoju Polski wskazanej w Strategii Rozwoju Kraju 2020, powinna także umożliwić wzmocnienie i wykorzystanie istniejących potencjałów rozwojowych oraz usuwać zidentyfikowane bariery rozwojowe.

Finanse
Listy zastawne: klucz do tańszych kredytów mieszkaniowych?
Finanse
Otwarcie na dialog, czekanie na konkretne działania
Finanse
Putin gotowy na utratę zamrożonych aktywów. Już nie chce kupować boeingów
Finanse
Donald Trump wybiera nowego szefa Fed. Kandydat musi spełniać podstawowy warunek
Finanse
Holistyczne spojrzenie na inwestora